Dawid: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
Linia 13: Linia 13:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Plik:Dawid, tłok romański, XII w., Francja, wg Birkanmajera 1925.jpg | Dawid: tłok romański, Francja, XII w., repr. wg: Birkenmajer 1925  
 
Plik:Dawid, tłok romański, XII w., Francja, wg Birkanmajera 1925.jpg | Dawid: tłok romański, Francja, XII w., repr. wg: Birkenmajer 1925  
Plik:Dawid 4.jpg
+
Plik:Dawid 4.jpg | Dawid: dekoracja radełkowa z XVI w.
Plik:Dawid 1b.jpg
+
Plik:Dawid 1b.jpg | Dawid: dekoracja radełkowa z XVI w.
Plik:Dawid 3.jpg
+
Plik:Dawid 3.jpg | Dawid: dekoracja radełkowa z XVI w.
Plik:Dawid aa.jpg
+
Plik:Dawid aa.jpg | Dawid: nietypowe ujęcie postaci w dekoracji radełkowej z XVI w.
Plik:Dawid 2.jpg
+
Plik:Dawid 2.jpg | Dawid: plakieta złocona na oprawie renesansowej z XVI w.
Plik:Dawid 1.jpg
+
Plik:Dawid 1.jpg | Dawid: owalny medalion na oprawie renesansowej z 2 poł. XVI w.
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Wersja z 16:31, 29 gru 2020

Dawid

(fr. David)

Starotestamentowy król; popularny w ikonografii opraw średniowiecznych i nowożytnych. W romanizmie ukazywany najczęściej za pomocą tłoków w kształcie →mandorli o wym. ok. 25 – 35 mm, jako siedzący w płaszczu i z koroną na głowie, podczas gry na harfie, niekiedy z napisem identyfikacyjnym. W gotyku motyw ten ustąpił innym wizerunkom biblijnym, by ponownie zyskać wielką popularność w renesansie. Na oprawach XVI w. ukazywany najczęściej jako jeden z wizerunków staro- i nowotestamentowych na radełkach, a także w scenie modlitwy do Boga Ojca, widniejących na prostokątnych plakietach oraz owalnych i okrągłych medalionach; na tych ostatnich zazwyczaj z łacińskim cytatem z Psalmu 6, widniejącym w otoku. W obu typach przedstawieniowych, funkcjonujących w licznych wariantach i odmianach, powszechny na oprawach polskich od 2 ćw. XVI do 1 ćw. XVII w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Biblijne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.;
  2. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 196-198.

Autor: A.W.