Czteroliść: Różnice pomiędzy wersjami
(→Czteroliść) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(niem. Vierblatt) | (niem. Vierblatt) | ||
− | (z niem. Vierblatt, Blattornament), stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe, zgeometryzowane lub lancetowate liście) do c. ze strzępiastymi liśćmi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi oraz drobnym kwieciem w centrum. Motywy te są zamknięte w romboidalnej ramce lub bez niej. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z | + | (z niem. Vierblatt, Blattornament), stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe, zgeometryzowane lub lancetowate liście) do c. ze strzępiastymi liśćmi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi oraz drobnym kwieciem w centrum. Motywy te są zamknięte w romboidalnej ramce lub bez niej. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z czteropłatkiem, od którego różni się głównie brakiem lub zredukowaniem wielkości centralnego kwiecia. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
[[Czteropłatek ]] <br> | [[Czteropłatek ]] <br> | ||
[[Floralne dekoracje]] <br> | [[Floralne dekoracje]] <br> | ||
+ | [[Liść]] <br> | ||
[[Rozeta]] <br> | [[Rozeta]] <br> | ||
+ | [[Trójliść]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Plik:Czteroliść na opr. romańskich, XII-XIII w., wg Schmidt...s, 251.jpg | Motywy czteroliścia na oprawach romańskich, XII-XIII w., repr. wg: Schmidt-Künsemüller 1985, s. 251 | |
+ | Plik:Czteroliść, proste formy na opr. gotyckich, Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28.jpg | Czteroliść: proste formy na oprawach gotyckich, XV w., repr. wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28 | ||
+ | Plik:Czteroliść, bogatsze formy na opr. gotyckich, Schwenke, Schunke 1979, tabl. 30.jpg | Czteroliść: bogatsze formy na oprawach gotyckich, repr. wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 30 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
</gallery> | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-32; |
+ | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 251-252; | ||
+ | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 14:56, 29 gru 2020
Czteroliść (także: czterolistek)
(niem. Vierblatt)
(z niem. Vierblatt, Blattornament), stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe, zgeometryzowane lub lancetowate liście) do c. ze strzępiastymi liśćmi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi oraz drobnym kwieciem w centrum. Motywy te są zamknięte w romboidalnej ramce lub bez niej. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z czteropłatkiem, od którego różni się głównie brakiem lub zredukowaniem wielkości centralnego kwiecia.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Czteropłatek
Floralne dekoracje
Liść
Rozeta
Trójliść
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-32;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 251-252;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5.
Autor: A.W.