Ewangeliarza Anastazji oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę " ===Ewangeliarza Anastazji oprawa=== jeden z najcenniejszych zabytków złotnictwa w Polsce, a jednocześnie najstarsza, zachowana do dziś, oprawa złotnicza księgi l...")
 
Linia 1: Linia 1:
 
 
 
===Ewangeliarza Anastazji oprawa===
 
===Ewangeliarza Anastazji oprawa===
 
jeden z najcenniejszych zabytków złotnictwa w Polsce, a jednocześnie najstarsza, zachowana do dziś, oprawa złotnicza księgi liturgicznej w zbiorach polskich (Biblioteka Narodowa w Warszawie). Powstała przypuszczalnie w kręgu nadmozańskim lub w Płocku między ok. 1160 a 1170 r. Wykonana z desek dębowych obitych srebrnymi blachami z repusowaną dekoracją; na górnej okładzinie: scena Ukrzyżowania z Maryją i św. Janem oraz ukazaną u podstawy krzyża postacią kobiety, identyfikowaną z księżną Wierzchosławą (Anastazją); na dolnej okładzinie: Maiestas Domini w mandorli ujętej w narożach ewangelistów symbolami; obie okładziny w wystającym przed lico dekoracji obramieniu ornamentalnym. Pod względem ideowym i formalno-stylowym dzieło to wywodzi się z tradycji bizantyńskiej oraz romańskich przedstawień fundatorów ksiąg lub świątyń.
 
jeden z najcenniejszych zabytków złotnictwa w Polsce, a jednocześnie najstarsza, zachowana do dziś, oprawa złotnicza księgi liturgicznej w zbiorach polskich (Biblioteka Narodowa w Warszawie). Powstała przypuszczalnie w kręgu nadmozańskim lub w Płocku między ok. 1160 a 1170 r. Wykonana z desek dębowych obitych srebrnymi blachami z repusowaną dekoracją; na górnej okładzinie: scena Ukrzyżowania z Maryją i św. Janem oraz ukazaną u podstawy krzyża postacią kobiety, identyfikowaną z księżną Wierzchosławą (Anastazją); na dolnej okładzinie: Maiestas Domini w mandorli ujętej w narożach ewangelistów symbolami; obie okładziny w wystającym przed lico dekoracji obramieniu ornamentalnym. Pod względem ideowym i formalno-stylowym dzieło to wywodzi się z tradycji bizantyńskiej oraz romańskich przedstawień fundatorów ksiąg lub świątyń.
 
 
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
[[ewangelistów symbole ]] <br>
+
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[liturgicznych ksiąg oprawy ]] <br>
+
[[Ewangelistów symbole ]] <br>
[[repusowana dekoracja ]] <br>
+
[[Liturgicznych ksiąg oprawy ]] <br>
[[złotnicze oprawy ]] <br>
+
[[Repusowana dekoracja ]] <br>
 
+
[[Złotnicze oprawy ]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==

Wersja z 00:04, 29 gru 2020

Ewangeliarza Anastazji oprawa

jeden z najcenniejszych zabytków złotnictwa w Polsce, a jednocześnie najstarsza, zachowana do dziś, oprawa złotnicza księgi liturgicznej w zbiorach polskich (Biblioteka Narodowa w Warszawie). Powstała przypuszczalnie w kręgu nadmozańskim lub w Płocku między ok. 1160 a 1170 r. Wykonana z desek dębowych obitych srebrnymi blachami z repusowaną dekoracją; na górnej okładzinie: scena Ukrzyżowania z Maryją i św. Janem oraz ukazaną u podstawy krzyża postacią kobiety, identyfikowaną z księżną Wierzchosławą (Anastazją); na dolnej okładzinie: Maiestas Domini w mandorli ujętej w narożach ewangelistów symbolami; obie okładziny w wystającym przed lico dekoracji obramieniu ornamentalnym. Pod względem ideowym i formalno-stylowym dzieło to wywodzi się z tradycji bizantyńskiej oraz romańskich przedstawień fundatorów ksiąg lub świątyń.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Ewangelistów symbole
Liturgicznych ksiąg oprawy
Repusowana dekoracja
Złotnicze oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Żółtowski 1987, nr kat. 1, tabl. 1-2.
  2. Askanas 1989, s. 7-18.
  3. Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996, nr kat./il. 1.
  4. Skubiszewski 1999, nr kat./il. VII.
  5. Wagner 2016, s. 106-107.

Autor: A.W.