Cerchietto: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
(→Przypisy) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Goldsmith 1928, s. 88; |
+ | # De Marinis 1960, II, s. 42; | ||
+ | # Federici, Houlis 1988, s. 63; | ||
+ | # Szirmai 1999, s. 247-248; | ||
+ | # Macchi F. i L. 2002, s. 78. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 23:53, 28 gru 2020
Spis treści
Cerchietto
(cerchiello, rondella), (wł. „kółeczko”, fr. anneau, bague, cercle)
Motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym introligatorstwie koptyjskim, w którym cerchietto wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane cerchietto stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia cerchietto barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy cerchietto rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim cerchietto zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478). W XVI w. dekoracja tego typu zanikła.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Perełkowanie
Grafika
Przypisy
- Goldsmith 1928, s. 88;
- De Marinis 1960, II, s. 42;
- Federici, Houlis 1988, s. 63;
- Szirmai 1999, s. 247-248;
- Macchi F. i L. 2002, s. 78.
Autor: A.W.