Cerchietto: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
(Przypisy)
Linia 16: Linia 16:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Przypis 1
+
# Goldsmith 1928, s. 88;
 +
# De Marinis 1960, II, s. 42;
 +
# Federici, Houlis 1988, s. 63;
 +
# Szirmai 1999, s. 247-248;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 78.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 23:53, 28 gru 2020

Cerchietto

(cerchiello, rondella), (wł. „kółeczko”, fr. anneau, bague, cercle)

Motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym introligatorstwie koptyjskim, w którym cerchietto wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane cerchietto stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia cerchietto barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy cerchietto rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim cerchietto zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478). W XVI w. dekoracja tego typu zanikła.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Perełkowanie

Grafika

Przypisy

  1. Goldsmith 1928, s. 88;
  2. De Marinis 1960, II, s. 42;
  3. Federici, Houlis 1988, s. 63;
  4. Szirmai 1999, s. 247-248;
  5. Macchi F. i L. 2002, s. 78.

Autor: A.W.