Amorek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 16: Linia 16:
 
Plik:Kupidyn 1.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Kupidyn 1.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Kupidyn 3.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Kupidyn 3.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
Plik:Amorek 1b.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
+
Plik:Amorek 1b.jpg | Amorek w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Amorek 2b.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Amorek 2b.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg | Amorek w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.
 
Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg | Amorek w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w.

Wersja z 16:35, 28 gru 2020

Amorek

(kupidyn, putto, błędnie jako aniołek),(fr. Cupidon, putto)

Wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Anioł
Aniołek
Putto

Grafika

Przypisy

  1. Kozakiewicz 1996, s. 13, 339.
  2. Bologna 1998, s. 104.

Autor: A.W.