Acheiropita: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Zobacz też) |
(→Przypisy) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Krynicka 1967, tabl. VII/il. 5 | |
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 83-84 | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 83-84 | ||
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 8, 84. | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 8, 84. |
Wersja z 14:14, 28 gru 2020
==Acheiropita== (fr. achéropite) Zbiorcze określenie wizerunków twarzy Chrystusa ujętych en face i uważanych za nadprzyrodzone. Wśród rozlicznych odmian a. w sztukach plastycznych, charakterystyczne dla zdobnictwa introligatorskiego od średniowiecza są:
- mandylion – przedstawienie twarzy Chrystusa o długiej (często rozdwojonej) brodzie i z długimi, opadającymi po bokach włosami, widniejące na tle stylizowanego krzyża, aureoli lub chusty; rozpowszechniony na tłokach gotyckich o czworobocznym i okrągłym kształcie;
- veraikon (chusta św. Weroniki) – podobne przedstawienie, ale Chrystusa cierpiącego (z koroną cierniową na głowie) i widniejące na chuście trzymanej przez św. Weronikę.
W introligatorstwie gotyckim prezentowany w uproszczonej wersji (bez zaakcentowanej korony cierniowej), na tłokach o romboidalnym, okrągłym lub kwadratowym kształcie. W literaturze tegumentologicznej oba wyobrażenia bywają nieprecyzyjnie określane jako „głowa Chrystusa”.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Krynicka 1967, tabl. VII/il. 5
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 83-84
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 8, 84.
Autor: A.W.