Acheiropita: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
Linia 16: | Linia 16: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Plik:Acheiropita - mandylion.jpg | Acheiropita - mandylion, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg Schwenke, Schunke 1979, tabl. 84 | |
+ | Plik:Acheiropita - veraikon.jpg | Acheiropita - veraikon, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg Schwenke, Schunke 1979, tabl. 84 | ||
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 14:11, 28 gru 2020
==Acheiropita== (fr. achéropite) Zbiorcze określenie wizerunków twarzy Chrystusa ujętych en face i uważanych za nadprzyrodzone. Wśród rozlicznych odmian a. w sztukach plastycznych, charakterystyczne dla zdobnictwa introligatorskiego od średniowiecza są:
- mandylion – przedstawienie twarzy Chrystusa o długiej (często rozdwojonej) brodzie i z długimi, opadającymi po bokach włosami, widniejące na tle stylizowanego krzyża, aureoli lub chusty; rozpowszechniony na tłokach gotyckich o czworobocznym i okrągłym kształcie;
- veraikon (chusta św. Weroniki) – podobne przedstawienie, ale Chrystusa cierpiącego (z koroną cierniową na głowie) i widniejące na chuście trzymanej przez św. Weronikę.
W introligatorstwie gotyckim prezentowany w uproszczonej wersji (bez zaakcentowanej korony cierniowej), na tłokach o romboidalnym, okrągłym lub kwadratowym kształcie. W literaturze tegumentologicznej oba wyobrażenia bywają nieprecyzyjnie określane jako „głowa Chrystusa”.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Chrystus
Aureola
Krzyż
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 83-84
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 8, 84.
Autor: A.W.