Księżyc: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 9: Linia 9:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Img372.tif.jpg | Motyw księżyca na oprawie renesansowej, Thomas Krueger, Niemcy, lata 60. XVI w.  
+
Plik:Img372.tif.jpg | Motyw księżyca na oprawie renesansowej, Thomas Krueger, Niemcy, lata 60. XVI w., repr. wg: A. Ottermann, Ein Thomas-Krueger-Einband..., "Einband Forschung", H. 4, 1999, il. na s. 28
Plik:Img376.tif.jpg
+
Plik:Img376.tif.jpg | Motyw księżyca na oprawie gotyckiej, Niemcy, XV w., repr. wg: A. Löffler, Ein neu augefundener Einband..., "Einband Forschung", H. 15, 2004, il. 4
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Wersja z 13:38, 18 gru 2020

(łac. luna) motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. W późniejszych epokach stosowany sporadycznie, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami.

Zobacz też

Ewangeliarza Anastazji oprawa
Słońce
Złotnicze oprawy

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.