Czteroliść: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 2: Linia 2:
 
(niem. Vierblatt)
 
(niem. Vierblatt)
  
Stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe zgeometryzowane, lub lancetowate liście, niekiedy z drobnym pierścieniem – kwieciem w środku) do c. z postrzępionymi liśćmi i dodatkowymi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi. Najczęściej motywy te zamykano w romboidalnej ramce, czasem wzbogaconej perełkowaniem. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z →czteropłatkiem, od którego różni się głównie bardziej skomplikowanym kształtem liści i słabszym zaakcentowaniem (bądź jego brakiem) centralnego kwiecia.  
+
Stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe zgeometryzowane, lub lancetowate liście, niekiedy z drobnym pierścieniem – kwieciem w środku) do c. z postrzępionymi liśćmi i dodatkowymi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi. Najczęściej motywy te zamykano w romboidalnej ramce, czasem wzbogaconej perełkowaniem. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z czteropłatkiem, od którego różni się głównie bardziej skomplikowanym kształtem liści i słabszym zaakcentowaniem (bądź jego brakiem) centralnego kwiecia.  
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 21:32, 17 gru 2020

(niem. Vierblatt)

Stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe zgeometryzowane, lub lancetowate liście, niekiedy z drobnym pierścieniem – kwieciem w środku) do c. z postrzępionymi liśćmi i dodatkowymi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi. Najczęściej motywy te zamykano w romboidalnej ramce, czasem wzbogaconej perełkowaniem. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z czteropłatkiem, od którego różni się głównie bardziej skomplikowanym kształtem liści i słabszym zaakcentowaniem (bądź jego brakiem) centralnego kwiecia.

Zobacz też

Czteropłatek
Floralne dekoracje
Rozeta

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.