Baranek Boży: Różnice pomiędzy wersjami
(→Baranek Boży (Agnus Dei)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ==Baranek Boży (Agnus Dei)== | + | ===Baranek Boży (Agnus Dei)=== |
+ | |||
+ | jeden z najpopularniejszych motywów w introligatorskim zdobnictwie romańskim, a zwłaszcza gotyckim; ukazywany także na średniowiecznych oprawach złotniczych; rzadszy w późniejszych epokach. Na tłokach najczęściej ujmowany z boku, z głową odwróconą do tyłu (rzadziej skierowaną w przód), oraz z chorągwią zwieńczoną krzyżem bądź z samym krzyżem, stojącym za zwierzęciem na sztorc lub pochyle; niekiedy obok B. B. widnieje kielich eucharystyczny, a tło wypełnia prosta dekoracja floralna lub zarys trawiastego gruntu. Ukazywany przeważnie na okrągłych tłokach z linearną lub perełkowaną ramką, rzadziej na tłokach czworo- i wielobocznych. Na oprawach złotniczych widnieje w obrębie większych kompozycji lub jako metalowy medalion przybity do okładziny, zwykle w otoczeniu symboli czterech ewangelistów. W epoce kontrreformacji B. B. stojący na postumencie lub księdze był popularny jako motyw medalionowej plakiety z cytatem z Ewangelii św. Jana (1:29), wyciskanej złotem (często na barwionych podkładkach papierowych) pośrodku górnych okładzin opraw (liczne znane przykłady z Korony i Wlk. Ks. Litewskiego). W późniejszych epokach motyw stosowany zazwyczaj na księgach liturgicznych i dewocyjnych. | ||
Linia 6: | Linia 8: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Baranek boży 1.jpg | Plik:Baranek boży 1.jpg | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Loubier 1926, s. 59, 106; | ||
+ | # Kyriss 1958, tabl. 325-326, 337, 339 i in.; | ||
+ | # Laucevičius 1976, il. 269-274; | ||
+ | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 152-156; | ||
+ | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 215-216. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 16:26, 9 lis 2020
Baranek Boży (Agnus Dei)
jeden z najpopularniejszych motywów w introligatorskim zdobnictwie romańskim, a zwłaszcza gotyckim; ukazywany także na średniowiecznych oprawach złotniczych; rzadszy w późniejszych epokach. Na tłokach najczęściej ujmowany z boku, z głową odwróconą do tyłu (rzadziej skierowaną w przód), oraz z chorągwią zwieńczoną krzyżem bądź z samym krzyżem, stojącym za zwierzęciem na sztorc lub pochyle; niekiedy obok B. B. widnieje kielich eucharystyczny, a tło wypełnia prosta dekoracja floralna lub zarys trawiastego gruntu. Ukazywany przeważnie na okrągłych tłokach z linearną lub perełkowaną ramką, rzadziej na tłokach czworo- i wielobocznych. Na oprawach złotniczych widnieje w obrębie większych kompozycji lub jako metalowy medalion przybity do okładziny, zwykle w otoczeniu symboli czterech ewangelistów. W epoce kontrreformacji B. B. stojący na postumencie lub księdze był popularny jako motyw medalionowej plakiety z cytatem z Ewangelii św. Jana (1:29), wyciskanej złotem (często na barwionych podkładkach papierowych) pośrodku górnych okładzin opraw (liczne znane przykłady z Korony i Wlk. Ks. Litewskiego). W późniejszych epokach motyw stosowany zazwyczaj na księgach liturgicznych i dewocyjnych.
Grafika
Przypisy
- Loubier 1926, s. 59, 106;
- Kyriss 1958, tabl. 325-326, 337, 339 i in.;
- Laucevičius 1976, il. 269-274;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 152-156;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 215-216.
Autor: A.W.