Amorek: Różnice pomiędzy wersjami
(→Amorek) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Amorek== | ==Amorek== | ||
− | (inne określenia: kupidyn, | + | (inne określenia: kupidyn, putto, błędnie jako aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników. |
− | + | ==Zobacz też== | |
− | + | ||
− | + | [[anioł ]] <br> | |
− | + | [[aniołek ]] <br> | |
+ | [[putto ]] <br> | ||
+ | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 14: | Linia 16: | ||
Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg | Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg | ||
Plik:Kupidyn 2.jpg | Plik:Kupidyn 2.jpg | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 13, 339. | ||
+ | # Bologna 1998, s. 104. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 22:31, 7 lis 2020
Spis treści
Amorek
(inne określenia: kupidyn, putto, błędnie jako aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Kozakiewicz 1996, s. 13, 339.
- Bologna 1998, s. 104.
Autor: A.W.