Amorek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Amorek)
Linia 1: Linia 1:
 
==Amorek==
 
==Amorek==
(inne określenia: kupidyn, →putto, błędnie jako →aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.
+
(inne określenia: kupidyn, putto, błędnie jako aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.
----
+
==Zobacz też==
A. W.
+
 
----
+
[[anioł ]] <br>
Bibl.: Kozakiewicz 1996, s. 13, 339; Bologna 1998, s. 104.
+
[[aniołek ]] <br>
 +
[[putto ]] <br>
 +
 
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 14: Linia 16:
 
Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg
 
Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg
 
Plik:Kupidyn 2.jpg
 
Plik:Kupidyn 2.jpg
 +
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
# Kozakiewicz 1996, s. 13, 339.
 +
# Bologna 1998, s. 104.
 +
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 22:31, 7 lis 2020

Amorek

(inne określenia: kupidyn, putto, błędnie jako aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.

Zobacz też

anioł
aniołek
putto


Grafika

Przypisy

  1. Kozakiewicz 1996, s. 13, 339.
  2. Bologna 1998, s. 104.

Autor: A.W.