Monotypia: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Monotypia== | ==Monotypia== | ||
− | Monotypia to rodzaj techniki graficznej pozwalający na wykonanie tylko jednej odbitki. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff. | + | Monotypia to znany od XVII wieku rodzaj techniki graficznej, pozwalający na wykonanie tylko jednej odbitki. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku. |
Współcześnie w introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów. Podłożem do kompozycji jest syntetyczna płyta żelowa lub gruba warstwa zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji. | Współcześnie w introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów. Podłożem do kompozycji jest syntetyczna płyta żelowa lub gruba warstwa zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji. |
Wersja z 20:09, 24 maj 2020
Spis treści
Monotypia
Monotypia to znany od XVII wieku rodzaj techniki graficznej, pozwalający na wykonanie tylko jednej odbitki. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku.
Współcześnie w introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów. Podłożem do kompozycji jest syntetyczna płyta żelowa lub gruba warstwa zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- G. Moessner, Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 11.
Autor: E.P.