Łańcuchowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Określenie powiązane z tzw. księgami łańcuchowymi (z łac. ''libri catenati''), których oprawy zaopatrzone są w łańcuch (zazwyczaj długi na kilkadziesiąt cm) połączony ze strukturą mebla pulpitowego. Rozwiązanie to miało na celu zapobieżenie przemieszczaniu w obrębie biblioteki, a zwłaszcza zabieraniu z niej, takich ksiąg. Biblioteki pulpitowe pojawiły się w XIII w. na uniwersytetach, a następnie w ''librariach'' klasztornych i kościelnych. W zależności od formy mebli (pulpity jednostronne i dwustronne, z półkami na książki – lub bez nich – ulokowanymi nad lub pod pulpitem) łańcuchy montowano przy górnej lub dolnej krawędzi tylnej okładziny (sporadycznie w innym miejscu, np. przy zewnętrznej krawędzi okładziny). Zróżnicowana była też forma żelaznego uszka, którego przybijano jednym bądź dwoma gwoździami do deski oprawy i połączonego z pierwszym ogniwem łańcucha. Wraz z upowszechnianiem się książki (w tym zwłaszcza relatywnie tanich druków) w XVI w., co wymagało przeorganizowania wnętrz bibliotecznych, zaczęto rezygnować z pulpitów na rzecz szaf i regałów. | + | Określenie powiązane z tzw. księgami łańcuchowymi (z łac. ''libri catenati''), których oprawy zaopatrzone są w łańcuch (zazwyczaj długi na kilkadziesiąt cm) połączony ze strukturą mebla pulpitowego. Rozwiązanie to miało na celu zapobieżenie przemieszczaniu w obrębie biblioteki, a zwłaszcza zabieraniu z niej, takich ksiąg. Biblioteki pulpitowe pojawiły się w XIII w. na uniwersytetach, a następnie w ''librariach'' klasztornych i kościelnych. W zależności od formy mebli (pulpity jednostronne i dwustronne, z półkami na książki – lub bez nich – ulokowanymi nad lub pod pulpitem) łańcuchy montowano przy górnej lub dolnej krawędzi tylnej okładziny (sporadycznie w innym miejscu, np. przy zewnętrznej krawędzi okładziny). Zróżnicowana była też forma żelaznego uszka, którego przybijano jednym bądź dwoma gwoździami do deski oprawy i połączonego z pierwszym ogniwem łańcucha. Wraz z upowszechnianiem się książki (w tym zwłaszcza relatywnie tanich druków) w XVI-XVII w., co wymagało przeorganizowania wnętrz bibliotecznych, zaczęto rezygnować z pulpitów na rzecz szaf i regałów. Wciąż zdarzały się jednak przypadki zamawiania łańcuchów do nowo nabywanych – cenniejszych i większych – ksiąg w oprawach z desek (np. u schyłku XVI w. w Bibliotece Akademii Krakowskiej). Najdłużej, jak można przypuszczać, zaopatrywano w łańcuchy niektóre księgi chorałowe w klasztorach. Tam, gdzie księgi demontowano z pulpitów i przenoszono na nowe meble, zazwyczaj pozbywano je łańcuchów (wraz z uszkami lub bez nich – by nie ryzykować uszkodzeniem opraw). |
W konsekwencji do dziś zachował się nikły procent kompletnych ł. o.; znacznie częściej spotyka się oprawy z pozostawionym uszkiem, najczęściej zaś – ze śladami po nim. Przetrwały też bardzo nieliczne biblioteki pulpitowe z XV-XVI w., np. biblioteka katedralna w Lincoln (2 ćw. XV w.), biblioteka katedralna w Hereford (XV-pocz. XVI w.), ''Biblioteca Malatestiana'' w Cesenie (poł. XV w.), biblioteka kościoła św. Walburga w Zupfen (Niderlandy, lata 60. XVI w.), czy arcydzieło architektury nowożytnej – ''Biblioteca Medicea Laurenziana'' we Florencji (wnętrze: 1524-1534, ukończona: 1571). | W konsekwencji do dziś zachował się nikły procent kompletnych ł. o.; znacznie częściej spotyka się oprawy z pozostawionym uszkiem, najczęściej zaś – ze śladami po nim. Przetrwały też bardzo nieliczne biblioteki pulpitowe z XV-XVI w., np. biblioteka katedralna w Lincoln (2 ćw. XV w.), biblioteka katedralna w Hereford (XV-pocz. XVI w.), ''Biblioteca Malatestiana'' w Cesenie (poł. XV w.), biblioteka kościoła św. Walburga w Zupfen (Niderlandy, lata 60. XVI w.), czy arcydzieło architektury nowożytnej – ''Biblioteca Medicea Laurenziana'' we Florencji (wnętrze: 1524-1534, ukończona: 1571). | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Plik:Clipboard03.jpg | Typowy przykład średniowiecznej oprawy łańcuchowej, XIV w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. A. Wagner | |
− | + | Plik:Clipboard02b.jpg | Typowy przykład późnośredniowiecznej oprawy łańcuchowej, Gdańsk, kon. XV w., PAN Biblioteka Gdańska, fot. A. Wagner | |
+ | Plik:Clipboard02c.jpg | Przykład typowego mocowania uszka od łańcucha przy górnej krawędzi dolnej okładziny, Gdańsk, ok. 1500, PAN Biblioteka Gdańska, fot. A. Wagner | ||
+ | Plik:Clipboard02.jpg | Przykład nietypowego mocowania uszka od łańcucha u dołu górnej okładziny, Gdańsk, ok. 1500, PAN Biblioteka Gdańska, fot. A. Wagner | ||
+ | Plik:Clipboard06.jpg | Późne przykłady opraw łańcuchowych z biblioteki kościoła mariackiego w Złotoryi, 2 poł. XVI w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner | ||
+ | Plik:Clipboard09.jpg | Oprawy łańcuchowe na pulpitach z XV-XVI w. w kościele mariackim w Złotoryi, fot. archiwalna | ||
+ | Plik:Clipboard15.jpg | Oprawy łańcuchowe na pulpitach w bibliotece uniwersyteckiej w Lejdzie, miedzioryt z pocz. XVII w. | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 23: | Linia 28: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Clark 1901, s. 131-266; |
+ | # Mejor 1991, s. 77-95; | ||
+ | # Lehmann 1996, t. I, s. 15-36; | ||
+ | # Quarg 2002, nr kat./il. 8, | ||
+ | # Trost 2014, s. 48 (nota: C. Herrmann); | ||
+ | # Wagner 2015 II, s. 139-155; | ||
+ | # Werszler 2019, s. 175-194. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 17:59, 3 lip 2022
Określenie powiązane z tzw. księgami łańcuchowymi (z łac. libri catenati), których oprawy zaopatrzone są w łańcuch (zazwyczaj długi na kilkadziesiąt cm) połączony ze strukturą mebla pulpitowego. Rozwiązanie to miało na celu zapobieżenie przemieszczaniu w obrębie biblioteki, a zwłaszcza zabieraniu z niej, takich ksiąg. Biblioteki pulpitowe pojawiły się w XIII w. na uniwersytetach, a następnie w librariach klasztornych i kościelnych. W zależności od formy mebli (pulpity jednostronne i dwustronne, z półkami na książki – lub bez nich – ulokowanymi nad lub pod pulpitem) łańcuchy montowano przy górnej lub dolnej krawędzi tylnej okładziny (sporadycznie w innym miejscu, np. przy zewnętrznej krawędzi okładziny). Zróżnicowana była też forma żelaznego uszka, którego przybijano jednym bądź dwoma gwoździami do deski oprawy i połączonego z pierwszym ogniwem łańcucha. Wraz z upowszechnianiem się książki (w tym zwłaszcza relatywnie tanich druków) w XVI-XVII w., co wymagało przeorganizowania wnętrz bibliotecznych, zaczęto rezygnować z pulpitów na rzecz szaf i regałów. Wciąż zdarzały się jednak przypadki zamawiania łańcuchów do nowo nabywanych – cenniejszych i większych – ksiąg w oprawach z desek (np. u schyłku XVI w. w Bibliotece Akademii Krakowskiej). Najdłużej, jak można przypuszczać, zaopatrywano w łańcuchy niektóre księgi chorałowe w klasztorach. Tam, gdzie księgi demontowano z pulpitów i przenoszono na nowe meble, zazwyczaj pozbywano je łańcuchów (wraz z uszkami lub bez nich – by nie ryzykować uszkodzeniem opraw).
W konsekwencji do dziś zachował się nikły procent kompletnych ł. o.; znacznie częściej spotyka się oprawy z pozostawionym uszkiem, najczęściej zaś – ze śladami po nim. Przetrwały też bardzo nieliczne biblioteki pulpitowe z XV-XVI w., np. biblioteka katedralna w Lincoln (2 ćw. XV w.), biblioteka katedralna w Hereford (XV-pocz. XVI w.), Biblioteca Malatestiana w Cesenie (poł. XV w.), biblioteka kościoła św. Walburga w Zupfen (Niderlandy, lata 60. XVI w.), czy arcydzieło architektury nowożytnej – Biblioteca Medicea Laurenziana we Florencji (wnętrze: 1524-1534, ukończona: 1571).
Na terenie dzisiejszej Polski najdłużej zachowała się biblioteka kościoła mariackiego w Złotoryi z kon. XV w., pomnażana o nowe druki przez cały XVI w., lecz rozebrana na pocz. XX w. (tamtejsze księgi z kompletnymi łańcuchami przetrwały w BN Warszawa i Bibliotece Polskiej w Paryżu). Podobne woluminy z XIII-kon. XVI w. spotkać można w każdej większej bibliotece naukowej lub kościelnej.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Łańcuch
Okucia
Grafika
Przypisy
- Clark 1901, s. 131-266;
- Mejor 1991, s. 77-95;
- Lehmann 1996, t. I, s. 15-36;
- Quarg 2002, nr kat./il. 8,
- Trost 2014, s. 48 (nota: C. Herrmann);
- Wagner 2015 II, s. 139-155;
- Werszler 2019, s. 175-194.
Autor: A.W.