Tarcza herbowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Tarcza herbowa== Integralny element wizerunku herbu, stanowiący tło dla godła. W ciągu XII-XXI w. jej kształt ulegał ciągłym zmianom, w których zrazu odzwier...")
 
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Tarcza herbowa==
 
==Tarcza herbowa==
 +
(ang. escutcheon)
  
 
Integralny element wizerunku herbu, stanowiący tło dla godła. W ciągu XII-XXI w. jej kształt ulegał ciągłym zmianom, w których zrazu odzwierciedlała się ewolucja tej części uzbrojenia ochronnego rycerzy, a od XVI w. przemiany w stylach artystycznych. Wyrazem dążności do wzbogacenia i rozbudowania formy tarcz było wykształcenie się w renesansie kartusza herbowego (interpretowanego w dwójnasób: jako dekoracyjne obramienie dla tarczy bądź rollwerkowo powyginana i powcinana tarcza). W zdobnictwie opraw książkowych t. jest powszechnie występującym elementem kompozycji heraldycznych, najczęściej w funkcji superekslibrisu. Jej kształt stanowić może cenną wskazówkę chronologiczną i topograficzną (proweniencyjną) znaku herbowego oraz całej oprawy.
 
Integralny element wizerunku herbu, stanowiący tło dla godła. W ciągu XII-XXI w. jej kształt ulegał ciągłym zmianom, w których zrazu odzwierciedlała się ewolucja tej części uzbrojenia ochronnego rycerzy, a od XVI w. przemiany w stylach artystycznych. Wyrazem dążności do wzbogacenia i rozbudowania formy tarcz było wykształcenie się w renesansie kartusza herbowego (interpretowanego w dwójnasób: jako dekoracyjne obramienie dla tarczy bądź rollwerkowo powyginana i powcinana tarcza). W zdobnictwie opraw książkowych t. jest powszechnie występującym elementem kompozycji heraldycznych, najczęściej w funkcji superekslibrisu. Jej kształt stanowić może cenną wskazówkę chronologiczną i topograficzną (proweniencyjną) znaku herbowego oraz całej oprawy.
Linia 9: Linia 10:
 
[[Herb]] <br>
 
[[Herb]] <br>
 
[[Kartusz]] <br>
 
[[Kartusz]] <br>
[[Korona (korona rangowa)]] <br>
+
[[Korona rangowa]] <br>
 
[[Labry]] <br>
 
[[Labry]] <br>
 
[[Superekslibris]] <br>
 
[[Superekslibris]] <br>
Linia 20: Linia 21:
 
Plik:Tarcza herbowa, Tarcza renesansowa testa di cavallo Maksymiliana Sforzy na oprawie włoskiej, pocz. XVI w., fot. wg Bologna 1998.jpg | Tarcza renesansowa ''testa di cavallo'' Maksymiliana Sforzy na oprawie włoskiej, pocz. XVI w., fot. wg: Bologna 1998
 
Plik:Tarcza herbowa, Tarcza renesansowa testa di cavallo Maksymiliana Sforzy na oprawie włoskiej, pocz. XVI w., fot. wg Bologna 1998.jpg | Tarcza renesansowa ''testa di cavallo'' Maksymiliana Sforzy na oprawie włoskiej, pocz. XVI w., fot. wg: Bologna 1998
 
Plik:Tarcza herbowa, Barokowa tarcza herbowa w superekslibrisie Henryka von Bunau, 1 poł. XVIII w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner.jpg | Barokowa tarcza herbowa w superekslibrisie Henryka von Bünau, 1 poł. XVIII w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner
 
Plik:Tarcza herbowa, Barokowa tarcza herbowa w superekslibrisie Henryka von Bunau, 1 poł. XVIII w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner.jpg | Barokowa tarcza herbowa w superekslibrisie Henryka von Bünau, 1 poł. XVIII w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner
 +
 +
Plik:Tarcza, falowy orn., palmetowy orn., Oprawa imionnika Stan. Jachowicza, Polska, ok. 1817, NB, Warszawa, fot wg polo.jpg | Charakterystyczna dla opraw empirowych i romantycznych tarcza tzw. szwajcarska na oprawie imionnika, Polska, ok. 1817, fot. wg: www.polona.pl 
 +
 
Plik:Tarcza herbowa, Tarcze herbowe w formie owalnych medalionów w superekslibrisie polskim, XIX w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner.jpg | Tarcze herbowe w formie owalnych medalionów w superekslibrisie polskim, XIX w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner
 
Plik:Tarcza herbowa, Tarcze herbowe w formie owalnych medalionów w superekslibrisie polskim, XIX w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner.jpg | Tarcze herbowe w formie owalnych medalionów w superekslibrisie polskim, XIX w., BPP, Paryż, fot. A. Wagner
  

Aktualna wersja na dzień 17:01, 9 maj 2022

Tarcza herbowa

(ang. escutcheon)

Integralny element wizerunku herbu, stanowiący tło dla godła. W ciągu XII-XXI w. jej kształt ulegał ciągłym zmianom, w których zrazu odzwierciedlała się ewolucja tej części uzbrojenia ochronnego rycerzy, a od XVI w. przemiany w stylach artystycznych. Wyrazem dążności do wzbogacenia i rozbudowania formy tarcz było wykształcenie się w renesansie kartusza herbowego (interpretowanego w dwójnasób: jako dekoracyjne obramienie dla tarczy bądź rollwerkowo powyginana i powcinana tarcza). W zdobnictwie opraw książkowych t. jest powszechnie występującym elementem kompozycji heraldycznych, najczęściej w funkcji superekslibrisu. Jej kształt stanowić może cenną wskazówkę chronologiczną i topograficzną (proweniencyjną) znaku herbowego oraz całej oprawy.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Hełm
Herb
Kartusz
Korona rangowa
Labry
Superekslibris

Grafika

Przypisy

  1. EWOK 1971, szp. 2320;
  2. Sipayłło 1988;
  3. Mrozowski 1993, s. 77-109;
  4. Dudziński 1997, s. 15-20;
  5. Cubrzyńska-Leonarczyk 2001;
  6. Wagner 2016.

Autor: A.W.