Narożniki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Zawinięcie narożników)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 2: Linia 2:
 
(rogi) (ang. corners, fr. coins, niem. Ecken, wł. angoli)
 
(rogi) (ang. corners, fr. coins, niem. Ecken, wł. angoli)
  
'''1.'''
+
===Narożniki zn. 1.===
  
 
Miejsca, w których zbiegają się krawędzie okładzin od strony żłobka, zwykle wystające poza blok, mające za zadanie jego ochronę. Okładzinówka w rogach może być prosta, zaokrąglona, fazowana lub niefazowana. W zależności od kształtu narożników oraz rodzaju materiału obleczeniowego stosuje się różne techniki ich oblekania. W wyniku użytkowania książki są narażone na uszkodzenia, z tego powodu w dawnych kodeksach umieszczano na narożnikach metalowe okucia. Moda na okucia metalowe wróciła w XIX w., choć miały one raczej charakter dekoracyjny niż ochronny. Jedynie wybrane tomy, ciężkie i często użytkowane (np. księgi handlowe) zaopatrywano w ochronne skuwki.
 
Miejsca, w których zbiegają się krawędzie okładzin od strony żłobka, zwykle wystające poza blok, mające za zadanie jego ochronę. Okładzinówka w rogach może być prosta, zaokrąglona, fazowana lub niefazowana. W zależności od kształtu narożników oraz rodzaju materiału obleczeniowego stosuje się różne techniki ich oblekania. W wyniku użytkowania książki są narażone na uszkodzenia, z tego powodu w dawnych kodeksach umieszczano na narożnikach metalowe okucia. Moda na okucia metalowe wróciła w XIX w., choć miały one raczej charakter dekoracyjny niż ochronny. Jedynie wybrane tomy, ciężkie i często użytkowane (np. księgi handlowe) zaopatrywano w ochronne skuwki.
Linia 10: Linia 10:
 
Rogi w oprawach w pół- były najczęściej oblekane tym samym materiałem co grzbiet, choć zdarza się zastosowanie innego materiału, czy to mocniejszego - pergaminu, czy to tańszego - płótna.
 
Rogi w oprawach w pół- były najczęściej oblekane tym samym materiałem co grzbiet, choć zdarza się zastosowanie innego materiału, czy to mocniejszego - pergaminu, czy to tańszego - płótna.
  
W niektórych wyrafinowanych oprawach bibliofilskich wykonywano rożki kryte (ang French corner). Róg był wzmocniony skórą lub pergaminem, ale papierowa obłóczka zakrywała je niemal w całości, dostrzegalny był tylko samym róg oraz zawinięcie materiału na spodniej stronie okładzin.
+
W niektórych wyrafinowanych oprawach bibliofilskich wykonywano rożki kryte (ang. tips, French corners). Róg był wzmocniony skórą lub pergaminem, ale papierowe obleczenie zakrywało je niemal w całości, dostrzegalny był tylko samym róg oraz zawinięcie materiału na spodniej stronie okładzinówek.
  
 
Ostre rogi niekiedy uważano za niebezpieczne, dlatego czasem zaokrąglano je. Lekkie zaokrąglenie rogu powstaje w drodze szlifowania tektury. Dla mocnego zaokrąglania rogów skonstruowano specjalną gilotynkę, tzw. rogówkę, na której zaokrąglano zarówno rogi okładek jak i rogi bloków. Zaokrąglanie rogów jest wskazane w tekturowych książeczkach dla małych dzieci, w masowej produkcji jest wykonywane w drodze sztancowania.
 
Ostre rogi niekiedy uważano za niebezpieczne, dlatego czasem zaokrąglano je. Lekkie zaokrąglenie rogu powstaje w drodze szlifowania tektury. Dla mocnego zaokrąglania rogów skonstruowano specjalną gilotynkę, tzw. rogówkę, na której zaokrąglano zarówno rogi okładek jak i rogi bloków. Zaokrąglanie rogów jest wskazane w tekturowych książeczkach dla małych dzieci, w masowej produkcji jest wykonywane w drodze sztancowania.
  
 
===Zawinięcie narożników===
 
===Zawinięcie narożników===
Istnieje kilka typów opracowania zawinięcia rogów, które są stosowane zależnie od rodzaju materiału obleczeniowego oraz stopnia zaokrąglenia rogów.  
+
Istnieje kilka sposobów zawinięcia narożników, które są stosowane zależnie od rodzaju materiału obleczeniowego oraz stopnia zaokrąglenia rogów.  
 
* zwykłe zawinięcie, w którym jedna część przykrywa nieco drugą stosowane w oprawach w papier lub płótno z ostrymi rogami
 
* zwykłe zawinięcie, w którym jedna część przykrywa nieco drugą stosowane w oprawach w papier lub płótno z ostrymi rogami
 
* narożniki z zawinięciem na styk, zwykle przy obleczeniu skórzanym, czasem wyrównane po wyschnięciu przez przecięcie i usunięcie nadmiaru materiału
 
* narożniki z zawinięciem na styk, zwykle przy obleczeniu skórzanym, czasem wyrównane po wyschnięciu przez przecięcie i usunięcie nadmiaru materiału
Linia 22: Linia 22:
 
* narożniki konserwatorskie, z nieodcinanym lecz podwiniętym rogiem obłóczki.
 
* narożniki konserwatorskie, z nieodcinanym lecz podwiniętym rogiem obłóczki.
  
'''2.'''
+
===Narożniki zn. 2.===
 
+
Ogólne określenie wszelkich motywów zdobniczych (ozdobników) o analogicznej lub podobnej formie, rozmieszczonych w czterech narożach okładzin lub pola zwierciadła. Może odnosić się zarówno do dekoracji wyciśniętej/malowanej bezpośrednio na obleczeniu (skórzanym, pergaminowym itd.) lub do elementów zamontowanych na obleczeniu (okucia mosiężne, z metali szlachetnych itp.). W przypadku licznej grupy islamskich (w tym tureckich i perskich) oraz orientalizujących opraw z XVI-pocz. XVII w. charakterystycznymi rodzajami narożników są ćwierćmedaliony wyciskane ze specjalnych tłoków lub plakiet (w tegumentologii zachodniej taką dekorację określa się jako centre and cornerpieces). Schematy kompozycyjne polegające na rozmieszczaniu w narożach okładzin ujednoliconych form dekoracji są też spotykane w innych epokach (np. gotyckie oprawy z narożnymi medalionami ukazującymi symbole czterech ewangelistów), aż po współczesność. Należy jednak podkreślić nieprecyzyjność takiego pojęcia jeśli wyzbyte jest uściślających informacji o formie dekoracyjnej (w tym technice wykonania i materiale – w przypadku okuć) opisywanych elementów.         
+
  
 +
Ogólne określenie wszelkich motywów zdobniczych (ozdobników) o analogicznej lub podobnej formie, rozmieszczonych w czterech narożach okładzin lub pola zwierciadła. Może odnosić się zarówno do dekoracji wyciśniętej/malowanej bezpośrednio na obleczeniu (skórzanym, pergaminowym itd.) lub do elementów zamontowanych na obleczeniu (okucia mosiężne, z metali szlachetnych itp.). W przypadku licznej grupy islamskich (w tym tureckich i perskich) oraz orientalizujących opraw z XVI-pocz. XVII w. charakterystycznymi rodzajami narożników są ćwierćmedaliony wyciskane ze specjalnych tłoków lub plakiet (w tegumentologii zachodniej taką dekorację określa się jako centre and cornerpieces). Schematy kompozycyjne polegające na rozmieszczaniu w narożach okładzin ujednoliconych form dekoracji są też spotykane w innych epokach (np. gotyckie oprawy z narożnymi medalionami ukazującymi symbole czterech ewangelistów), aż po współczesność. Należy jednak podkreślić nieprecyzyjność takiego pojęcia jeśli wyzbyte jest uściślających informacji o formie dekoracyjnej (w tym technice wykonania i materiale – w przypadku okuć) opisywanych elementów.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 51: Linia 50:
 
Plik:Narożniki w formie okuć i medalionów ornamentalnych na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 4 ćw. XVI w., BWSD Włocławek, fot. A. Wagner.jpg | Narożniki (znaczenie 2) Tzw. narożniki w formie okuć i medalionów ornamentalnych na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 4 ćw. XVI w., BWSD Włocławek, fot. A. Wagner
 
Plik:Narożniki w formie okuć i medalionów ornamentalnych na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 4 ćw. XVI w., BWSD Włocławek, fot. A. Wagner.jpg | Narożniki (znaczenie 2) Tzw. narożniki w formie okuć i medalionów ornamentalnych na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 4 ćw. XVI w., BWSD Włocławek, fot. A. Wagner
 
Plik:Narożniki w formie złoconych, wolutowych ozdobników na oprawie romantycznej, XIX w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner.jpg | Narożniki (znaczenie 2) Tzw. narożniki w formie złoconych, wolutowych ozdobników na oprawie romantycznej, XIX w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner
 
Plik:Narożniki w formie złoconych, wolutowych ozdobników na oprawie romantycznej, XIX w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner.jpg | Narożniki (znaczenie 2) Tzw. narożniki w formie złoconych, wolutowych ozdobników na oprawie romantycznej, XIX w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner
Plik:Narożniki w formie ozdobników floralnych z medalionami monogramowymi na oprawie Quo vadis H. Sienkiewicza, Jana Recmanik, przed 1949, fot. wg Pokorzyńska 2014.jpg | Narożniki (znaczenie 2) tzw. narożniki w formie ozdobników floralnych z medalionami monogramowymi na oprawie ''Quo vadis'' H. Sienkiewicza, Jan Recmanik, przed 1949, fot. wg: Pokorzyńska 2014
+
Plik:Narożniki w formie ozdobników floralnych z medalionami monogramowymi na oprawie Quo vadis H. Sienkiewicza, Jana Recmanik, przed 1949, fot. wg Pokorzyńska 2014.jpg|Narożniki w formie ozdobników floralnych z medalionami monogramowymi na oprawie Quo vadis H. Sienkiewicza, Jan Recmanik, ok. 1900.
 
+
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# M. Wolf-Lefranc, Ch. Vermuyse, La reliure, Paris 1957, s. 301.
+
 
 
# Encyklopedia wiedzy o książce [red. Birkenmajer A., Kocowski B., Trzynadlowski J.], Wrocław, Warszawa, Kraków, 1971, szp. 1583.
 
# Encyklopedia wiedzy o książce [red. Birkenmajer A., Kocowski B., Trzynadlowski J.], Wrocław, Warszawa, Kraków, 1971, szp. 1583.
 
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 14.
 
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 14.
# Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 172.  
+
# Wolf-Lefranc M., Vermuyse Ch., La reliure, Paris 1957, s. 301.
 +
# Zjawiński Z., Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 172.  
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P., M.P.B., A.W.'''
 
Autor: '''E.P., M.P.B., A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 10:04, 30 kwi 2022

Narożniki

(rogi) (ang. corners, fr. coins, niem. Ecken, wł. angoli)

Narożniki zn. 1.

Miejsca, w których zbiegają się krawędzie okładzin od strony żłobka, zwykle wystające poza blok, mające za zadanie jego ochronę. Okładzinówka w rogach może być prosta, zaokrąglona, fazowana lub niefazowana. W zależności od kształtu narożników oraz rodzaju materiału obleczeniowego stosuje się różne techniki ich oblekania. W wyniku użytkowania książki są narażone na uszkodzenia, z tego powodu w dawnych kodeksach umieszczano na narożnikach metalowe okucia. Moda na okucia metalowe wróciła w XIX w., choć miały one raczej charakter dekoracyjny niż ochronny. Jedynie wybrane tomy, ciężkie i często użytkowane (np. księgi handlowe) zaopatrywano w ochronne skuwki.

Funkcję wzmacniającą miały także narożniki w oprawach półskórkowych, półpergaminowych i półpłóciennych. Dla zaoszczędzenia droższego materiału stosowano go tylko w miejscach newralgicznych - na grzbiecie i na rogach, resztę okładzin oblekając materiałem tańszym, zwykle papierem. W purystycznej terminologii oprawa w pół- (półpłótno, półskórek, półpergamin) nie zaopatrzona w wzmocnione rogi nazywana jest oprawą w ćwierć- (ćwierćskórek, ćwierćpergamin, ćwierćpłótno).

Rogi w oprawach w pół- były najczęściej oblekane tym samym materiałem co grzbiet, choć zdarza się zastosowanie innego materiału, czy to mocniejszego - pergaminu, czy to tańszego - płótna.

W niektórych wyrafinowanych oprawach bibliofilskich wykonywano rożki kryte (ang. tips, French corners). Róg był wzmocniony skórą lub pergaminem, ale papierowe obleczenie zakrywało je niemal w całości, dostrzegalny był tylko samym róg oraz zawinięcie materiału na spodniej stronie okładzinówek.

Ostre rogi niekiedy uważano za niebezpieczne, dlatego czasem zaokrąglano je. Lekkie zaokrąglenie rogu powstaje w drodze szlifowania tektury. Dla mocnego zaokrąglania rogów skonstruowano specjalną gilotynkę, tzw. rogówkę, na której zaokrąglano zarówno rogi okładek jak i rogi bloków. Zaokrąglanie rogów jest wskazane w tekturowych książeczkach dla małych dzieci, w masowej produkcji jest wykonywane w drodze sztancowania.

Zawinięcie narożników

Istnieje kilka sposobów zawinięcia narożników, które są stosowane zależnie od rodzaju materiału obleczeniowego oraz stopnia zaokrąglenia rogów.

  • zwykłe zawinięcie, w którym jedna część przykrywa nieco drugą stosowane w oprawach w papier lub płótno z ostrymi rogami
  • narożniki z zawinięciem na styk, zwykle przy obleczeniu skórzanym, czasem wyrównane po wyschnięciu przez przecięcie i usunięcie nadmiaru materiału
  • narożniki z umarszczonym zawinięciem wykonywane przy rogach zaokrąglonych oraz obleczeniem skórzanym
  • zawinięcie "z języczkiem" stosowane w oprawach pergaminowych
  • narożniki konserwatorskie, z nieodcinanym lecz podwiniętym rogiem obłóczki.

Narożniki zn. 2.

Ogólne określenie wszelkich motywów zdobniczych (ozdobników) o analogicznej lub podobnej formie, rozmieszczonych w czterech narożach okładzin lub pola zwierciadła. Może odnosić się zarówno do dekoracji wyciśniętej/malowanej bezpośrednio na obleczeniu (skórzanym, pergaminowym itd.) lub do elementów zamontowanych na obleczeniu (okucia mosiężne, z metali szlachetnych itp.). W przypadku licznej grupy islamskich (w tym tureckich i perskich) oraz orientalizujących opraw z XVI-pocz. XVII w. charakterystycznymi rodzajami narożników są ćwierćmedaliony wyciskane ze specjalnych tłoków lub plakiet (w tegumentologii zachodniej taką dekorację określa się jako centre and cornerpieces). Schematy kompozycyjne polegające na rozmieszczaniu w narożach okładzin ujednoliconych form dekoracji są też spotykane w innych epokach (np. gotyckie oprawy z narożnymi medalionami ukazującymi symbole czterech ewangelistów), aż po współczesność. Należy jednak podkreślić nieprecyzyjność takiego pojęcia jeśli wyzbyte jest uściślających informacji o formie dekoracyjnej (w tym technice wykonania i materiale – w przypadku okuć) opisywanych elementów.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Centre and cornerpieces
Ćwierćmedalion
Islamskie oprawy
Motyw zdobniczy
Ozdobnik
Perskie oprawy
Pół-
Rogówka
Tureckie oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Encyklopedia wiedzy o książce [red. Birkenmajer A., Kocowski B., Trzynadlowski J.], Wrocław, Warszawa, Kraków, 1971, szp. 1583.
  2. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 14.
  3. Wolf-Lefranc M., Vermuyse Ch., La reliure, Paris 1957, s. 301.
  4. Zjawiński Z., Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 172.

Autor: E.P., M.P.B., A.W.