Monotypia: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
Rodzaj techniki graficznej znany od XVII wieku, pozwalający na wykonanie tylko jednej, niezbyt dokładnej odbitki z kompozycji namalowanej farbami olejnymi. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku. | Rodzaj techniki graficznej znany od XVII wieku, pozwalający na wykonanie tylko jednej, niezbyt dokładnej odbitki z kompozycji namalowanej farbami olejnymi. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku. | ||
− | We współczesnym introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów najczęściej na podłożu z syntetycznej płyty żelowej lub grubej warstwy zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji. | + | We współczesnym introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów, najczęściej na podłożu z syntetycznej płyty żelowej lub grubej warstwy zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Grafika w introligatorstwie]] <br> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Aktualna wersja na dzień 07:15, 28 kwi 2022
Monotypia
(ang. monotyping; niem. Monographie; fr. monotypie)
Rodzaj techniki graficznej znany od XVII wieku, pozwalający na wykonanie tylko jednej, niezbyt dokładnej odbitki z kompozycji namalowanej farbami olejnymi. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku.
We współczesnym introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów, najczęściej na podłożu z syntetycznej płyty żelowej lub grubej warstwy zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Grafika w introligatorstwie
Przypisy
- G. Moessner, Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 11.
- Hrubá Marie, Kreatinví technika Gelli Art neboli tisk ze želatiny, w: Sborník XIX. mezínárodnÍ seminář Společenstva českých knihařů, Rosice 2015, s. 16-19.
Autor: E.P.