Maryja: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Maryja== | ==Maryja== | ||
− | (Matka Boska) | + | (Matka Boska) (ang. Virgin Mary; fr. Marie, Sainte-Marie, Notre Dame; niem. Maria, Madonna, Gottesmutter) |
− | Jeden z najpowszechniejszych motywów biblijnych występujących w dekoracji opraw. Pojawiał się już na późnoantycznych i wczesnośredniowiecznych oprawach z kości słoniowej (np. dyptyki pięcioczęściowe), zwłaszcza jako centralny wizerunek tronującej M. z Dzieciątkiem, otoczony scenami z życia Chrystusa. W czasach ottońskich popularne na liturgicznych ksiąg oprawach były plakiety z kości słoniowej z wizerunkiem M. z Dzieciątkiem, otoczone dekoracją złotniczą. Niekiedy finezyjnie opracowane, plastyczne figurki M. z Dzieciątkiem widnieją na złotniczych oprawach gotyckich z XIII-pocz. XVI w. Nieliczne iluminowane przedstawienia M. z D. znajdują się na malowanych oprawach z XIII-XIV w. Skromną ikonografię maryjną na oprawach romańskich reprezentuje kilka tłoków z tronującą M. z Dzieciątkiem (ok. 1165-po 1200). Znacznie bogatszą ikonografią cechują się zaś ślepo wyciskane oprawy gotyckie z XV-pocz. XVI w.: dominują na nich romboidalne lub okrągłe tłoki z Madonny Apokaliptycznej – w glorii promienistej (np. Mistrz Marii w Królewcu, Matthias Hadeber w Toruniu), ponadto okrągłe tłoki ze Zwiastowaniem, a także oryginalne wizerunki M. z D. imitujące figury rzeźbiarskie na konsolach, ukazywane na oprawach krakowskich kon. XV – pocz. XVI w. (np. Monogramista HA, Jan z Litwy). Z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. znane są też plakiety ze sceną Zwiastowania oraz Koronacji M. (Niderlandy, Francja, Włochy, Anglia), jak również radełka z M. z D. (np. Konrad Baumgart w Gdańsku). Pokaźne wizerunki M. z D. lub sceny Zwiastowania widnieją też na niektórych nacinanych oprawach XV w. Na oprawach renesansowych 1 poł. XVI w. wyróżniają się różne odmiany i warianty polskich i czeskich medalionów z wizerunkami M. z D. lub Św. Anny Samotrzeć. Wizerunki M. z D. lub sceny Zwiastowania znajdują się też na stosunkowo nielicznych radełkach (np. Melchior Nering w Poznaniu i Toruniu). W okresie kontrreformacji 3 ćw. XVI-picz. XVII w. rozpowszechniły się w Rzeczypospolitej owalne, medalionowe plakiety z wizerunkami M. z D. na półksiężycu, M. i św. Jana pod krzyżem w scenie Ukrzyżowania, Św. Anny Samotrzeć oraz Pietá, wyciskane najczęściej w centrum górnej okładziny orientalizujących opraw. Ok. 1600 popularność zyskały też niewielkie tłoki z M. z D. wyciskane zazwyczaj na skromnych oprawach pergaminowych. Generalnie jednak w zdobnictwie opraw XVII-XVIII w. motyw M. stracił na znaczeniu. Niemniej okazałe wizerunki M. z D., Mater Dolorosa itp. widnieją na wielu złotniczych oraz haftowanych oprawach. W XIX w. różnorakie wizerunki M. (np. Immaculata, M. Boska Bolesna) widnieją na modlitewników oprawach. Nierzadko wykonano je w szlachetnych i oryginalnych technikach, jak malowidło na porcelanowym medalionie lub haft koralikowy. Wizerunki sceny z M. były też powszechne na wydawniczych oprawach XIX-pocz. XX w. Obecnie spotyka się je na nielicznych, artystycznych oprawach ksiąg religijnych. | + | Jeden z najpowszechniejszych motywów biblijnych występujących w dekoracji opraw. Pojawiał się już na późnoantycznych i wczesnośredniowiecznych oprawach z kości słoniowej (np. dyptyki pięcioczęściowe), zwłaszcza jako centralny wizerunek tronującej M. z Dzieciątkiem, otoczony scenami z życia Chrystusa. W czasach ottońskich popularne na liturgicznych ksiąg oprawach były plakiety z kości słoniowej z wizerunkiem M. z Dzieciątkiem, otoczone dekoracją złotniczą. Niekiedy finezyjnie opracowane, plastyczne figurki M. z Dzieciątkiem widnieją na złotniczych oprawach gotyckich z XIII-pocz. XVI w. Nieliczne iluminowane przedstawienia M. z D. znajdują się na malowanych oprawach z XIII-XIV w. Skromną ikonografię maryjną na oprawach romańskich reprezentuje kilka tłoków z tronującą M. z Dzieciątkiem (ok. 1165-po 1200). Znacznie bogatszą ikonografią cechują się zaś ślepo wyciskane oprawy gotyckie z XV-pocz. XVI w.: dominują na nich romboidalne lub okrągłe tłoki z Madonny Apokaliptycznej – w glorii promienistej (np. Mistrz Marii w Królewcu, Matthias Hadeber w Toruniu), ponadto okrągłe tłoki ze Zwiastowaniem, a także oryginalne wizerunki M. z D. imitujące figury rzeźbiarskie na konsolach, ukazywane na oprawach krakowskich kon. XV – pocz. XVI w. (np. Monogramista HA, Jan z Litwy). Z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. znane są też plakiety ze sceną Zwiastowania oraz Koronacji M. (Niderlandy, Francja, Włochy, Anglia), jak również radełka z M. z D. (np. Konrad Baumgart w Gdańsku). Pokaźne wizerunki M. z D. lub sceny Zwiastowania widnieją też na niektórych nacinanych oprawach XV w. Na oprawach renesansowych 1 poł. XVI w. wyróżniają się różne odmiany i warianty polskich i czeskich medalionów z wizerunkami M. z D. lub Św. Anny Samotrzeć. Wizerunki M. z D. lub sceny Zwiastowania znajdują się też na stosunkowo nielicznych radełkach (np. Melchior Nering w Poznaniu i Toruniu). W okresie kontrreformacji 3 ćw. XVI-picz. XVII w. rozpowszechniły się w Rzeczypospolitej owalne, medalionowe plakiety z wizerunkami M. z D. na półksiężycu, M. i św. Jana pod krzyżem w scenie Ukrzyżowania, Św. Anny Samotrzeć oraz Pietá, wyciskane najczęściej w centrum górnej okładziny orientalizujących opraw. Ok. 1600 popularność zyskały też niewielkie tłoki z M. z D. wyciskane zazwyczaj na skromnych oprawach pergaminowych. Generalnie jednak w zdobnictwie opraw XVII-XVIII w. motyw M. stracił na znaczeniu. Niemniej okazałe wizerunki M. z D., Mater Dolorosa itp. widnieją na wielu złotniczych oraz haftowanych oprawach. W XIX w. różnorakie wizerunki M. (np. Immaculata, M. Boska Bolesna) widnieją na modlitewników oprawach. Nierzadko wykonano je w szlachetnych i oryginalnych technikach, jak malowidło na porcelanowym medalionie lub haft koralikowy. Wizerunki sceny z M. były też powszechne na wydawniczych oprawach XIX-pocz. XX w. Obecnie spotyka się je na nielicznych, artystycznych oprawach ksiąg religijnych. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
Plik:Maryja, Przykłady tłoków romańskich z motywem tronującej Maryi z Dzieciętkiem, XIIpocz. XIII w., repr. wg Schmidt-Künsemüller 1985.jpg | Przykłady tłoków romańskich z motywem tronującej Maryi z Dzieciątkiem, XIIpocz. XIII w., repr. wg Schmidt-Künsemüller 1985 | Plik:Maryja, Przykłady tłoków romańskich z motywem tronującej Maryi z Dzieciętkiem, XIIpocz. XIII w., repr. wg Schmidt-Künsemüller 1985.jpg | Przykłady tłoków romańskich z motywem tronującej Maryi z Dzieciątkiem, XIIpocz. XIII w., repr. wg Schmidt-Künsemüller 1985 | ||
Plik:Maryja, Maryja z Dzieciątkiem na tłoku późnogotyckim, wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Maryja z Dzieciątkiem (Madonna Apokaliptyczna) na tłoku późnogotyckim, przerys wg: Goldschmidt 1967, t. 2 | Plik:Maryja, Maryja z Dzieciątkiem na tłoku późnogotyckim, wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Maryja z Dzieciątkiem (Madonna Apokaliptyczna) na tłoku późnogotyckim, przerys wg: Goldschmidt 1967, t. 2 | ||
− | |||
− | |||
Plik:Maryja, Wyciska tłoka gotyckiego z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem, Matthias Hadeber, Toruń, między 1479 a 1490, fot. wg Garwoliński 2015.jpg | Wycisk tłoka gotyckiego z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem (Madonny Apokaliptycznej), Matthias Hadeber, Toruń, między 1479 a 1490, fot. wg: Garwoliński 2015 | Plik:Maryja, Wyciska tłoka gotyckiego z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem, Matthias Hadeber, Toruń, między 1479 a 1490, fot. wg Garwoliński 2015.jpg | Wycisk tłoka gotyckiego z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem (Madonny Apokaliptycznej), Matthias Hadeber, Toruń, między 1479 a 1490, fot. wg: Garwoliński 2015 | ||
Plik:Maryja, Święta Anna Samotrzeć na plakiecie angielskiej, pocz. XVI w.,wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Młoda Maryja w wizerunku Świętej Anny Samotrzeć na plakiecie angielskiej, pocz. XVI w.,przerys wg: Goldschmidt 1967, t. 2 | Plik:Maryja, Święta Anna Samotrzeć na plakiecie angielskiej, pocz. XVI w.,wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Młoda Maryja w wizerunku Świętej Anny Samotrzeć na plakiecie angielskiej, pocz. XVI w.,przerys wg: Goldschmidt 1967, t. 2 | ||
Plik:Maryja, Ścena Zwiastowania na plakiecie niderlandzkiej, 1 poł. XVI w., fot. wg Fogelmark 1900.jpg | Postać Maryi w scenie Zwiastowania na plakiecie niderlandzkiej, 1 poł. XVI w., fot. wg: Fogelmark 1990 | Plik:Maryja, Ścena Zwiastowania na plakiecie niderlandzkiej, 1 poł. XVI w., fot. wg Fogelmark 1900.jpg | Postać Maryi w scenie Zwiastowania na plakiecie niderlandzkiej, 1 poł. XVI w., fot. wg: Fogelmark 1990 | ||
− | + | Plik:Maryja, Futerał na książkę ze sceną Żwiastowania wyk. w technice nacinanej, płn. Włochy, 4 ćw. XV w., fot. wg Mazal 1990.jpg | Futerał na książkę ze sceną Zwiastowania wykonaną w technice nacinanej, płn. Włochy, 4 ćw. XV w., fot. wg: Mazal 1990 | |
− | Plik:Maryja | + | Plik:Maryja 5.jpg | Medalion z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem na oprawie renesansowej, Kraków, lata 20. XVI w., BJ Kraków |
− | Plik:Maryja 5.jpg | + | Plik:Maryja, Medalion z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem na oprawie renesansowej, Praga, 1528, fot. wg Voit 2020.jpg | Medalion z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem na oprawie renesansowej, Praga, 1528, fot. wg: Voit 2020 |
− | Plik:Maryja | + | |
Plik:Maryja, Scena Zwiastowania w radełkowaniu na oprawie Melchiora Neringa, lata 60. XVI w., fot. wg Muraszko 2017.jpg | Postać Maryi w scenie Zwiastowania jako detalu dekoracji radełkowania na oprawie Melchiora Neringa, lata 60. XVI w., fot. wg: Muraszko 2017 | Plik:Maryja, Scena Zwiastowania w radełkowaniu na oprawie Melchiora Neringa, lata 60. XVI w., fot. wg Muraszko 2017.jpg | Postać Maryi w scenie Zwiastowania jako detalu dekoracji radełkowania na oprawie Melchiora Neringa, lata 60. XVI w., fot. wg: Muraszko 2017 | ||
− | Plik:Maryja | + | Plik:Maryja 3.jpg | Wycisk plakiety medalionowej z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem (Madonny Apokaliptycznej), Polska, 3-4 ćw. XVI w. |
− | Plik:Maryja 3.jpg | + | Plik:Maryja 4.jpg | Wycisk plakiety medalionowej z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem (Madonny Apokaliptycznej), Polska, 3-4 ćw. XVI w. |
− | Plik:Maryja | + | Plik:Maryja 2b.jpg | Wycisk plakiety medalionowej z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem (Madonny Apokaliptycznej), Polska, lata 80. XVI w. |
− | Plik:Maryja | + | Plik:Maryja 1b.jpg | Wycisk manierystycznej plakiety medalionowej ze sceną Zwiastowania, prawdopodobnie Czechy, 4 ćw. XVI w. |
− | Plik:Maryja | + | Plik:Maryja 2.jpg | Wycisk tłoka z wizerunkiem Maryi z Dzieciątkiem (Madonny Apokaliptycznej), Polska, kon. XVI - pocz. XVII w. |
− | + | Plik:Maryja 1.jpg | Maryja z Dzieciątkiem (Madonna Apokaliptyczna), medalion złotniczy na oprawie barokowej, Polska, XVII w. | |
+ | Plik:Zapięcia, ok. 1700 Baworovianum.jpg | Odlewane w mosiądzu wizerunki Maryi z Dzieciątkiem (prawdopodobnie Madonny Apokaliptycznej) na zapięciach, Polska, ok. 1700 r. | ||
Plik:Maryja, Wizerunek Maryi z Dzieciątkiem na haftowanej oprawie modlitewnika, Polska, przed 1850, fot. wg Tomaszewski 2013, t. 2.jpg | Wizerunek Maryi z Dzieciątkiem na haftowanej oprawie modlitewnika, Polska, przed 1850, fot. wg: Tomaszewski 2013, t. 2 | Plik:Maryja, Wizerunek Maryi z Dzieciątkiem na haftowanej oprawie modlitewnika, Polska, przed 1850, fot. wg Tomaszewski 2013, t. 2.jpg | Wizerunek Maryi z Dzieciątkiem na haftowanej oprawie modlitewnika, Polska, przed 1850, fot. wg: Tomaszewski 2013, t. 2 | ||
Linia 42: | Linia 40: | ||
# Loubier 1926, il. 52, 54, 62 i in.; | # Loubier 1926, il. 52, 54, 62 i in.; | ||
# Steenbock 1965, il. 14, 22, 162 i in.; | # Steenbock 1965, il. 14, 22, 162 i in.; | ||
− | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXV, XLVIII, CI/il. 32, 39 i in.; | + | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXV, XLVIII, CI/il. 32, 39 i in.; |
+ | # Krynicka 1975, s. 169-179; | ||
# Laucevičius 1976, il. 15-16, 259-260, 289-310 i in.; | # Laucevičius 1976, il. 15-16, 259-260, 289-310 i in.; | ||
# Ziesche, Becker 1977, s. 47; | # Ziesche, Becker 1977, s. 47; |
Aktualna wersja na dzień 12:25, 27 kwi 2022
Spis treści
Maryja
(Matka Boska) (ang. Virgin Mary; fr. Marie, Sainte-Marie, Notre Dame; niem. Maria, Madonna, Gottesmutter)
Jeden z najpowszechniejszych motywów biblijnych występujących w dekoracji opraw. Pojawiał się już na późnoantycznych i wczesnośredniowiecznych oprawach z kości słoniowej (np. dyptyki pięcioczęściowe), zwłaszcza jako centralny wizerunek tronującej M. z Dzieciątkiem, otoczony scenami z życia Chrystusa. W czasach ottońskich popularne na liturgicznych ksiąg oprawach były plakiety z kości słoniowej z wizerunkiem M. z Dzieciątkiem, otoczone dekoracją złotniczą. Niekiedy finezyjnie opracowane, plastyczne figurki M. z Dzieciątkiem widnieją na złotniczych oprawach gotyckich z XIII-pocz. XVI w. Nieliczne iluminowane przedstawienia M. z D. znajdują się na malowanych oprawach z XIII-XIV w. Skromną ikonografię maryjną na oprawach romańskich reprezentuje kilka tłoków z tronującą M. z Dzieciątkiem (ok. 1165-po 1200). Znacznie bogatszą ikonografią cechują się zaś ślepo wyciskane oprawy gotyckie z XV-pocz. XVI w.: dominują na nich romboidalne lub okrągłe tłoki z Madonny Apokaliptycznej – w glorii promienistej (np. Mistrz Marii w Królewcu, Matthias Hadeber w Toruniu), ponadto okrągłe tłoki ze Zwiastowaniem, a także oryginalne wizerunki M. z D. imitujące figury rzeźbiarskie na konsolach, ukazywane na oprawach krakowskich kon. XV – pocz. XVI w. (np. Monogramista HA, Jan z Litwy). Z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. znane są też plakiety ze sceną Zwiastowania oraz Koronacji M. (Niderlandy, Francja, Włochy, Anglia), jak również radełka z M. z D. (np. Konrad Baumgart w Gdańsku). Pokaźne wizerunki M. z D. lub sceny Zwiastowania widnieją też na niektórych nacinanych oprawach XV w. Na oprawach renesansowych 1 poł. XVI w. wyróżniają się różne odmiany i warianty polskich i czeskich medalionów z wizerunkami M. z D. lub Św. Anny Samotrzeć. Wizerunki M. z D. lub sceny Zwiastowania znajdują się też na stosunkowo nielicznych radełkach (np. Melchior Nering w Poznaniu i Toruniu). W okresie kontrreformacji 3 ćw. XVI-picz. XVII w. rozpowszechniły się w Rzeczypospolitej owalne, medalionowe plakiety z wizerunkami M. z D. na półksiężycu, M. i św. Jana pod krzyżem w scenie Ukrzyżowania, Św. Anny Samotrzeć oraz Pietá, wyciskane najczęściej w centrum górnej okładziny orientalizujących opraw. Ok. 1600 popularność zyskały też niewielkie tłoki z M. z D. wyciskane zazwyczaj na skromnych oprawach pergaminowych. Generalnie jednak w zdobnictwie opraw XVII-XVIII w. motyw M. stracił na znaczeniu. Niemniej okazałe wizerunki M. z D., Mater Dolorosa itp. widnieją na wielu złotniczych oraz haftowanych oprawach. W XIX w. różnorakie wizerunki M. (np. Immaculata, M. Boska Bolesna) widnieją na modlitewników oprawach. Nierzadko wykonano je w szlachetnych i oryginalnych technikach, jak malowidło na porcelanowym medalionie lub haft koralikowy. Wizerunki sceny z M. były też powszechne na wydawniczych oprawach XIX-pocz. XX w. Obecnie spotyka się je na nielicznych, artystycznych oprawach ksiąg religijnych.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Biblijne motywy
Jezus Chrystus
Grafika
Przypisy
- Loubier 1926, il. 52, 54, 62 i in.;
- Steenbock 1965, il. 14, 22, 162 i in.;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXV, XLVIII, CI/il. 32, 39 i in.;
- Krynicka 1975, s. 169-179;
- Laucevičius 1976, il. 15-16, 259-260, 289-310 i in.;
- Ziesche, Becker 1977, s. 47;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 197-200;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 219;
- Fogelmark 1990, tabl. XI, XXI/a;
- Mazal 1990, il. 22, 24, 49 i in.;
- Jäger 2002, tabl. 82. 91;
- Storm van Leeuwen 2011, tabl. 26-27, 35;
- Tomaszewski 2013, t. 2, kat. LXXXI;
- Garwoliński 2015, tabl. III, il. 2-3, 6-7;
- Chlebus 2017, il. 1/15-16;
- Muraszko 2017, il. 6;
- Voit 2020, s. 69-72, 104, 301 i in.
Autor: A.W.