Lira: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Lira)
(Lira)
Linia 1: Linia 1:
===Lira===
+
==Lira==
(właściwie: lira klasyczna, zwana też antyczną i apollińską) (ang. lyre, niem. Lyre)  
+
(lira klasyczna, lira antyczna, lira apollińska) (ang. lyre; fr. lyre, niem. Leier)
  
 
Motyw instrumentu strunowego o rozwartych ramionach z poprzeczną beleczką (jarzmem) i rezonatorem u dołu. Popularny w zdobnictwie klasycystycznych opraw 3-4 ćw. XVIII-pocz. XIX w., z których przeszedł do dekoracji empirowych i historyzujących opraw. Jej zwielokrotnionymi motywami często zdobiono kompartymenty grzbietu lub naroży okładzin; niekiedy też eksponowano pośrodku okładzin wśród innych przedmiotów o symbolicznej wymowie. Niekiedy zastępowana podobnym, asymetrycznym motywem harfy.
 
Motyw instrumentu strunowego o rozwartych ramionach z poprzeczną beleczką (jarzmem) i rezonatorem u dołu. Popularny w zdobnictwie klasycystycznych opraw 3-4 ćw. XVIII-pocz. XIX w., z których przeszedł do dekoracji empirowych i historyzujących opraw. Jej zwielokrotnionymi motywami często zdobiono kompartymenty grzbietu lub naroży okładzin; niekiedy też eksponowano pośrodku okładzin wśród innych przedmiotów o symbolicznej wymowie. Niekiedy zastępowana podobnym, asymetrycznym motywem harfy.

Wersja z 17:53, 24 kwi 2022

Lira

(lira klasyczna, lira antyczna, lira apollińska) (ang. lyre; fr. lyre, niem. Leier)

Motyw instrumentu strunowego o rozwartych ramionach z poprzeczną beleczką (jarzmem) i rezonatorem u dołu. Popularny w zdobnictwie klasycystycznych opraw 3-4 ćw. XVIII-pocz. XIX w., z których przeszedł do dekoracji empirowych i historyzujących opraw. Jej zwielokrotnionymi motywami często zdobiono kompartymenty grzbietu lub naroży okładzin; niekiedy też eksponowano pośrodku okładzin wśród innych przedmiotów o symbolicznej wymowie. Niekiedy zastępowana podobnym, asymetrycznym motywem harfy.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Empirowe oprawy
Klasycystyczne oprawy
Klasycystyczne oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Devaux 1977, s. 216, 223, 256;
  2. Mazal 1990, kat. 257, 260;
  3. Fernández 1994, kat. 34;
  4. Kozakiewicz 1996, s. 230;
  5. Tomaszewski 2013, II, kat. LIV.

Autor: A.W.