Król: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===Król=== Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących: a) niewiadomą postać władcy (być może j...") |
(→Król) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Król== | |
+ | (ang. king; fr. roi; niem. König) | ||
Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących: | Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących: | ||
Linia 9: | Linia 10: | ||
c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym. | c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym. | ||
− | Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z | + | Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w. |
− | + | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
[[Dawid]] <br> | [[Dawid]] <br> | ||
+ | [[Portret]] <br> | ||
+ | [[Radełka jagiellońskie]] <br> | ||
[[Romańskie oprawy]] <br> | [[Romańskie oprawy]] <br> | ||
Linia 30: | Linia 32: | ||
# Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18; | # Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18; | ||
− | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214 | + | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXX; |
− | + | # Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338; | |
+ | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214; | ||
+ | # Tondel, Wagner 2019, s. … | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 10:21, 24 kwi 2022
Spis treści
Król
(ang. king; fr. roi; niem. König)
Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących:
a) niewiadomą postać władcy (być może jednego z 24 apokaliptycznych starców) przyklękującego na jedną nogę, z koroną na głowie i płaszczem na plecach, trzymającego w jednej ręce krzyż, lub palmę, a w drugiej naczynię (kielich?);
b) ukoronowanego władcę na koniu, z berłem, lancą lub gałązką palmową w ręce;
c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym.
Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Dawid
Portret
Radełka jagiellońskie
Romańskie oprawy
Grafika
Przypisy
- Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXX;
- Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214;
- Tondel, Wagner 2019, s. …
Autor: A.W.