Klasztorne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===Klasztorne oprawy=== Pojęcie obejmujące oprawy średniowieczne wykonywane w introligatorniach klasztornych i mające charakterystyczny wygląd. Do typowych cech k....")
 
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
===Klasztorne oprawy===
 
===Klasztorne oprawy===
 +
(fr. reliure monastique, niem. Klostereinband)
  
 
Pojęcie obejmujące oprawy średniowieczne wykonywane w introligatorniach klasztornych i mające charakterystyczny wygląd. Do typowych cech k. o. należy ogólna skromność, tak w sferze materiałowej (mnisze oprawy), jak dekoracyjnej. W przypadku dzieł wczesnogotyckich z XIII-XIV w., k. o. są często wyzbyte jakiejkolwiek dekoracji, choć jednocześnie zaopatrzone w okazałe guzy i okucia oraz zapięcia z elementami odlewanymi w brązie lub mosiądzu. Generalnie zatem pojęcie to upraszcza obraz dorobku introligatorów monastycznych. Z jednej bowiem strony wśród k. o. występują dzieła o wysokich walorach artystycznych w sferze techniczno-formalnej (np. bogate dekoracje nacinanych opraw z klasztoru cystersów w Rudach na Śląsku oraz klasztorów południowoniemieckich w XV w.), z drugiej zaś oszczędnościowa praktyka oblekania skórą tylko grzbietu i fragmentów okładzin występowała często wśród introligatorów akademickich (np. liczne dzieła tego rodzaju sporządzone w XV-pocz. XVI w. dla profesury i studentów Akademii Krakowskiej). Uprawniałoby to wręcz do uznania znacznego procenta późnogotyckich k. o. raczej za „akademickie oprawy”, których skromność i taniość wpisywała się w oczekiwania niezamożnych kręgów uczelnianych. Ponadto, na fali pogłębiającego się kryzysu w kulturze monastycznej XV-pocz. XVI w., zlecenia na prace introligatorskie dla klasztorów często (lub wręcz powszechnie) realizowano poza nimi, co dodatkowo zmusza do ostrożności w formułowaniu poglądów o specyfice k. o.     
 
Pojęcie obejmujące oprawy średniowieczne wykonywane w introligatorniach klasztornych i mające charakterystyczny wygląd. Do typowych cech k. o. należy ogólna skromność, tak w sferze materiałowej (mnisze oprawy), jak dekoracyjnej. W przypadku dzieł wczesnogotyckich z XIII-XIV w., k. o. są często wyzbyte jakiejkolwiek dekoracji, choć jednocześnie zaopatrzone w okazałe guzy i okucia oraz zapięcia z elementami odlewanymi w brązie lub mosiądzu. Generalnie zatem pojęcie to upraszcza obraz dorobku introligatorów monastycznych. Z jednej bowiem strony wśród k. o. występują dzieła o wysokich walorach artystycznych w sferze techniczno-formalnej (np. bogate dekoracje nacinanych opraw z klasztoru cystersów w Rudach na Śląsku oraz klasztorów południowoniemieckich w XV w.), z drugiej zaś oszczędnościowa praktyka oblekania skórą tylko grzbietu i fragmentów okładzin występowała często wśród introligatorów akademickich (np. liczne dzieła tego rodzaju sporządzone w XV-pocz. XVI w. dla profesury i studentów Akademii Krakowskiej). Uprawniałoby to wręcz do uznania znacznego procenta późnogotyckich k. o. raczej za „akademickie oprawy”, których skromność i taniość wpisywała się w oczekiwania niezamożnych kręgów uczelnianych. Ponadto, na fali pogłębiającego się kryzysu w kulturze monastycznej XV-pocz. XVI w., zlecenia na prace introligatorskie dla klasztorów często (lub wręcz powszechnie) realizowano poza nimi, co dodatkowo zmusza do ostrożności w formułowaniu poglądów o specyfice k. o.     
Linia 6: Linia 7:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[Mnisze oprawy]] <br>
+
[[Mnisza oprawa]] <br>
 
[[Nacinane oprawy]] <br>
 
[[Nacinane oprawy]] <br>
  

Aktualna wersja na dzień 09:08, 23 kwi 2022

Klasztorne oprawy

(fr. reliure monastique, niem. Klostereinband)

Pojęcie obejmujące oprawy średniowieczne wykonywane w introligatorniach klasztornych i mające charakterystyczny wygląd. Do typowych cech k. o. należy ogólna skromność, tak w sferze materiałowej (mnisze oprawy), jak dekoracyjnej. W przypadku dzieł wczesnogotyckich z XIII-XIV w., k. o. są często wyzbyte jakiejkolwiek dekoracji, choć jednocześnie zaopatrzone w okazałe guzy i okucia oraz zapięcia z elementami odlewanymi w brązie lub mosiądzu. Generalnie zatem pojęcie to upraszcza obraz dorobku introligatorów monastycznych. Z jednej bowiem strony wśród k. o. występują dzieła o wysokich walorach artystycznych w sferze techniczno-formalnej (np. bogate dekoracje nacinanych opraw z klasztoru cystersów w Rudach na Śląsku oraz klasztorów południowoniemieckich w XV w.), z drugiej zaś oszczędnościowa praktyka oblekania skórą tylko grzbietu i fragmentów okładzin występowała często wśród introligatorów akademickich (np. liczne dzieła tego rodzaju sporządzone w XV-pocz. XVI w. dla profesury i studentów Akademii Krakowskiej). Uprawniałoby to wręcz do uznania znacznego procenta późnogotyckich k. o. raczej za „akademickie oprawy”, których skromność i taniość wpisywała się w oczekiwania niezamożnych kręgów uczelnianych. Ponadto, na fali pogłębiającego się kryzysu w kulturze monastycznej XV-pocz. XVI w., zlecenia na prace introligatorskie dla klasztorów często (lub wręcz powszechnie) realizowano poza nimi, co dodatkowo zmusza do ostrożności w formułowaniu poglądów o specyfice k. o.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Mnisza oprawa
Nacinane oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Loubier 1926, s. 79-82;
  2. Schreiber 1948, szp. 1368-1369;
  3. Goldschmidt 1967, t. 1, s. 12-16, 27-28;
  4. EWOK 1971, szp. 1702;
  5. Rybandt 1977, s. 581-592;
  6. Mazal 1990, kat. 15, 22, 33-38;
  7. Wagner, Madajewska, Mazerska 2018, kat. 11.

Autor: A.W.