Grafik oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Grafik oprawa== (fr. encadrement de gravures) Zarówno grafiki jak i inne obiekty artystyczne na podłożu papierowym (rysunki, obrazy), a także rękopisy, druki, f...")
 
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
(fr. encadrement de gravures)
 
(fr. encadrement de gravures)
  
Zarówno grafiki jak i inne obiekty artystyczne na podłożu papierowym (rysunki, obrazy), a także rękopisy, druki, fotografie, wycinanki, a nawet prace plastyczne na tkaninach są oprawiane w celu ich eksponowania lub zabezpieczenia.
+
Oprawiane grafik i innych obiektów artystycznych na podłożu papierowym (rysunki, obrazy), a także rękopisów, druków, fotografii, a także prac plastycznych na tkaninach w celu ich eksponowania lub zabezpieczenia. Najprostszym sposobem oprawy ekspozycyjnej jest wstawienie obiektu w oszkloną ramkę lub antyramę. Jako tło może służyć zwykły lub barwny papier. Innym sposobem jest naklejenie obiektu na sztywny podkład, może on być dodatkowo zaopatrzony w ramkę. Obiekty przeznaczone do przechowywania wkładano w teki lub wklejano w albumy. Od XVIII w. stosowano montaż grafik na papierowych podkładkach, a te były umieszczane w tece lub zszywane w zeszyty lub albumy. W 1. poł. XIX w. skonstruowano passe-partout, czyli papierową ramkę, którą nakładano na obiekt umieszczony na podkładce.
 
+
Najprostszym sposobem oprawy ekspozycyjnej jest wstawienie obiektu w oszkloną ramkę lub antyramę. Jako tło może służyć zwykły lub barwny papier. Innym sposobem jest naklejenie obiektu na sztywny podkład, może on być dodatkowo zaopatrzony w ramkę.
+
 
+
Obiekty przeznaczone do przechowywania wkładano w teki lub wklejano w albumy. Od XVIII w. stosowano montaż grafik na papierowych podkładkach, a te były umieszczane w tece lub zszywane w zeszyty lub albumy. W 1. poł. XIX w. wymyślono passe-partout, czyli papierową ramkę, którą nakładano na obiekt umieszczony na podkładce.
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 15: Linia 11:
 
[[Montaż na podkładkach]] <br>
 
[[Montaż na podkładkach]] <br>
  
 +
==Przypisy==
 +
# James Carlo, Corrigan Caroline, Enshaian Marie Christine, Greca Marie Rose, Old master prints and drawings: a guide to preservation and conservation, Amsterdam 1997.
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 16:40, 7 kwi 2022

Grafik oprawa

(fr. encadrement de gravures)

Oprawiane grafik i innych obiektów artystycznych na podłożu papierowym (rysunki, obrazy), a także rękopisów, druków, fotografii, a także prac plastycznych na tkaninach w celu ich eksponowania lub zabezpieczenia. Najprostszym sposobem oprawy ekspozycyjnej jest wstawienie obiektu w oszkloną ramkę lub antyramę. Jako tło może służyć zwykły lub barwny papier. Innym sposobem jest naklejenie obiektu na sztywny podkład, może on być dodatkowo zaopatrzony w ramkę. Obiekty przeznaczone do przechowywania wkładano w teki lub wklejano w albumy. Od XVIII w. stosowano montaż grafik na papierowych podkładkach, a te były umieszczane w tece lub zszywane w zeszyty lub albumy. W 1. poł. XIX w. skonstruowano passe-partout, czyli papierową ramkę, którą nakładano na obiekt umieszczony na podkładce.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Passe-partout
Montaż na podkładkach

Przypisy

  1. James Carlo, Corrigan Caroline, Enshaian Marie Christine, Greca Marie Rose, Old master prints and drawings: a guide to preservation and conservation, Amsterdam 1997.

Autor: E.P.