À la Duseuil oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (À la Duseuil oprawy: uzupełn. term. ang.)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==À la Duseuil oprawy==
 
==À la Duseuil oprawy==
(À la Du Seuil oprawy) (ang. Du Seuil bindings; fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil)
+
(À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil)
  
 
Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj potrójnych linii (''à l’ancienne''), tworzonych filetą przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach linearnych ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu.
 
Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj potrójnych linii (''à l’ancienne''), tworzonych filetą przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach linearnych ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu.
Linia 27: Linia 27:
 
# Barber 2004, s. 180;  
 
# Barber 2004, s. 180;  
 
# Ducimetière 2007, s. 392.
 
# Ducimetière 2007, s. 392.
 +
# Wagner 2021, s. 53-74.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 23:33, 2 kwi 2022

À la Duseuil oprawy

(À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil)

Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj potrójnych linii (à l’ancienne), tworzonych filetą przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach linearnych ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Barokowe oprawy
Kwiaton

Grafika

Przypisy

  1. Colombo 1952, s. 131-132;
  2. Devaux 1977, s. 136, 138-139, 356;
  3. Devauchelle 1995, s. 87, 90;
  4. Macchi F. i L. 2002, s. 150;
  5. Barber 2004, s. 180;
  6. Ducimetière 2007, s. 392.
  7. Wagner 2021, s. 53-74.

Autor: A.W.