Dawid: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Dawid: uzupełn. term. ang.)
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 8: Linia 8:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Biblijne motywy]] <br>
 
[[Biblijne motywy]] <br>
 +
[[Król]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 23: Linia 24:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
# Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.;  
 
# Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.;  
# Schmidt-Künsemüller  1985, s. 196-198.  
+
# Schmidt-Künsemüller  1985, s. 196-198;
 +
# Tondel 2001, s. 246.  
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 18:51, 2 kwi 2022

Dawid

(ang. David; fr. David)

Starotestamentowy król; popularny w ikonografii opraw średniowiecznych i nowożytnych. W romanizmie ukazywany najczęściej za pomocą tłoków w kształcie →mandorli o wym. ok. 25 – 35 mm, jako siedzący w płaszczu i z koroną na głowie, podczas gry na harfie, niekiedy z napisem identyfikacyjnym. W gotyku motyw ten ustąpił innym wizerunkom biblijnym, by ponownie zyskać wielką popularność w renesansie. Na oprawach XVI w. ukazywany najczęściej jako jeden z wizerunków staro- i nowotestamentowych na radełkach, a także w scenie modlitwy do Boga Ojca, widniejących na prostokątnych plakietach oraz owalnych i okrągłych medalionach; na tych ostatnich zazwyczaj z łacińskim cytatem z Psalmu 6, widniejącym w otoku. W obu typach przedstawieniowych, funkcjonujących w licznych wariantach i odmianach, powszechny na oprawach polskich od 2 ćw. XVI do 1 ćw. XVII w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Biblijne motywy
Król

Grafika

Przypisy

  1. Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.;
  2. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 196-198;
  3. Tondel 2001, s. 246.

Autor: A.W.