Jansenistyczne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Jansenistyczne oprawy: korekta term. ang. - l. mn.)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Jansenistyczne oprawy==
 
==Jansenistyczne oprawy==
  
(jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style bindings, fr. reliure janséniste, à la janséniste)
+
(jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style bindings, fr. reliure janséniste, à la janséniste, niem. Jansenisteneinbände)
  
 
Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVIII wieku, wykonywanych dla zwolenników jansenizmu, surowego ruchu teologiczno-duchowego. Styl był manifestacją protestu przeciw wybujałej dekoratywności wyrobów artystycznych i rzemieślniczych czasów Ludwika XIV.  
 
Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVIII wieku, wykonywanych dla zwolenników jansenizmu, surowego ruchu teologiczno-duchowego. Styl był manifestacją protestu przeciw wybujałej dekoratywności wyrobów artystycznych i rzemieślniczych czasów Ludwika XIV.  
  
Oprawy były surowe, wykonywano je z ciemnej, zwykle brunatnej skóry. Cechowały się perfekcją realizacji rzemieślniczej, a jednocześnie były programowo wyzbyte dekoracji, jedynie na grzbietach posiadały złocone tytuły.  
+
Oprawy były surowe, wykonywano je z ciemnej, przeważnie brunatnej, wysokojakościowej skóry marokin. Cechowały się perfekcją realizacji rzemieślniczej, a zarazem programowym brakiem dekoracji, jedynie na grzbietach posiadały złocone tytuły. Jansenistyczni bibliofile rozwiązali dylemat, jaki wymogła na nich ideologia, przenosząc warstwę dekoracyjną oprawy do wnętrza: przy niezdobionych okładkach, oprawy jansenistyczne posiadały dublury bogato złocone ornamentem koronkowym.
Warstwa dekoracyjna została ukryta we wnętrzu: przy niezdobionych okładkach, oprawy jansenistyczne posiadały dublury bogato złocone ornamentem koronkowym.
+
  
 
===Naśladownictwo===
 
===Naśladownictwo===
W 2. poł. XIX i na początku XX w., zwłaszcza na gruncie angielskim, zapanowała moda wzorowania się na oprawach jansenistycznych. Introligatorzy oprawiali książki w jednobarwną skórę, tłoczenia ograniczali do delikatnego złoconego tytułu na grzbiecie. Oprawy wykonywano perfekcyjnie, zwykle w technice francuskiej, w szlachetne gatunki skór. Otwarcie okładki wprowadzało efekt zaskoczenia wyrafinowaną wyklejką oraz bogato złoconą, a czasem też zdobioną mozaiką bordiurą.
+
W 2. poł. XIX i na początku XX w., zwłaszcza na gruncie angielskim, zapanowała moda wzorowania się na oprawach jansenistycznych. Introligatorzy oprawiali książki w jednobarwną skórę, tłoczenia ograniczali do delikatnego złoconego tytułu na grzbiecie. Oprawy wykonywano perfekcyjnie, zwykle w technice francuskiej, w szlachetne gatunki skór. Otwarcie okładki wprowadzało efekt zaskoczenia wyrafinowaną wyklejką oraz bogato złoconą, a czasem też mozaikową bordiurą.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 29: Linia 28:
  
 
# J. Greenfield, ABC of bookbinding, Naw Castle 2002, s. 137.
 
# J. Greenfield, ABC of bookbinding, Naw Castle 2002, s. 137.
 +
# Enciclopedia de la encuadernacion, Madrid 1998, s. 163-164.
 +
# Devauchelle Roger, La reliure, Paris 1995, s. 104.
 
# Julie L. Mellby, Jansenist style binding, in: Graphic Arts, https://www.princeton.edu/~graphicarts/2011/10/doublures.html.
 
# Julie L. Mellby, Jansenist style binding, in: Graphic Arts, https://www.princeton.edu/~graphicarts/2011/10/doublures.html.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 21:01, 18 mar 2022

Jansenistyczne oprawy

(jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style bindings, fr. reliure janséniste, à la janséniste, niem. Jansenisteneinbände)

Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVIII wieku, wykonywanych dla zwolenników jansenizmu, surowego ruchu teologiczno-duchowego. Styl był manifestacją protestu przeciw wybujałej dekoratywności wyrobów artystycznych i rzemieślniczych czasów Ludwika XIV.

Oprawy były surowe, wykonywano je z ciemnej, przeważnie brunatnej, wysokojakościowej skóry marokin. Cechowały się perfekcją realizacji rzemieślniczej, a zarazem programowym brakiem dekoracji, jedynie na grzbietach posiadały złocone tytuły. Jansenistyczni bibliofile rozwiązali dylemat, jaki wymogła na nich ideologia, przenosząc warstwę dekoracyjną oprawy do wnętrza: przy niezdobionych okładkach, oprawy jansenistyczne posiadały dublury bogato złocone ornamentem koronkowym.

Naśladownictwo

W 2. poł. XIX i na początku XX w., zwłaszcza na gruncie angielskim, zapanowała moda wzorowania się na oprawach jansenistycznych. Introligatorzy oprawiali książki w jednobarwną skórę, tłoczenia ograniczali do delikatnego złoconego tytułu na grzbiecie. Oprawy wykonywano perfekcyjnie, zwykle w technice francuskiej, w szlachetne gatunki skór. Otwarcie okładki wprowadzało efekt zaskoczenia wyrafinowaną wyklejką oraz bogato złoconą, a czasem też mozaikową bordiurą.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Amor vacui

Grafika

Przypisy

  1. J. Greenfield, ABC of bookbinding, Naw Castle 2002, s. 137.
  2. Enciclopedia de la encuadernacion, Madrid 1998, s. 163-164.
  3. Devauchelle Roger, La reliure, Paris 1995, s. 104.
  4. Julie L. Mellby, Jansenist style binding, in: Graphic Arts, https://www.princeton.edu/~graphicarts/2011/10/doublures.html.

Autor: E.P.