Monotypia: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(ang. monotyping; niem. Monographie; fr. monotypie) | (ang. monotyping; niem. Monographie; fr. monotypie) | ||
− | Rodzaj techniki graficznej znany od XVII wieku, pozwalający na wykonanie tylko jednej odbitki. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku. | + | Rodzaj techniki graficznej znany od XVII wieku, pozwalający na wykonanie tylko jednej, niezbyt dokładnej odbitki z kompozycji namalowanej farbami olejnymi. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku. |
Współcześnie w introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów. Podłożem do kompozycji jest syntetyczna płyta żelowa lub gruba warstwa zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji. | Współcześnie w introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów. Podłożem do kompozycji jest syntetyczna płyta żelowa lub gruba warstwa zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji. |
Wersja z 18:27, 18 lut 2022
Monotypia
(ang. monotyping; niem. Monographie; fr. monotypie)
Rodzaj techniki graficznej znany od XVII wieku, pozwalający na wykonanie tylko jednej, niezbyt dokładnej odbitki z kompozycji namalowanej farbami olejnymi. Kompozycja z farb jest nakładana na szklaną lub metalową płytę, a następnie odbita na przyłożonym papierze przy pomocy wałka lub tamponu. Papiery dekorowane monotypią z farb olejnych wprowadziła do introligatorstwa Eva Aschoff w XX wieku.
Współcześnie w introligatorstwie stosowane są papiery wykonywane samodzielnie przez introligatorów. Podłożem do kompozycji jest syntetyczna płyta żelowa lub gruba warstwa zastygniętej, lecz elastycznej żelatyny. Kompozycje uzyskiwane tą techniką są jednostkowe, niepowtarzalne, a efekty nie do końca kontrolowane, jednak dają możność łatwego uzyskania fantazyjnych wielobarwnych dekoracji.
Zobacz też
Przypisy
- G. Moessner, Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 11.
- Hrubá Marie, Kreatinví technika Gelli Art neboli tisk ze želatiny, w: Sborník XIX. mezínárodnÍ seminář Společenstva českých knihařů, Rosice 2015, s. 16-19.
Autor: E.P.