Lira: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Grafika) |
m (→Lira: uzupełn. term. ang.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
===Lira=== | ===Lira=== | ||
− | (właściwie: lira klasyczna, zwana też antyczną i apollińską) | + | (właściwie: lira klasyczna, zwana też antyczną i apollińską) (ang. lyre) |
+ | |||
+ | Motyw instrumentu strunowego o rozwartych ramionach z poprzeczną beleczką (jarzmem) i rezonatorem u dołu. Popularny w zdobnictwie klasycystycznych opraw 3-4 ćw. XVIII-pocz. XIX w., z których przeszedł do dekoracji empirowych i historyzujących opraw. Jej zwielokrotnionymi motywami często zdobiono kompartymenty grzbietu lub naroży okładzin; niekiedy też eksponowano pośrodku okładzin wśród innych przedmiotów o symbolicznej wymowie. Niekiedy zastępowana podobnym, asymetrycznym motywem harfy. | ||
− | |||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Wersja z 19:24, 7 sty 2022
Spis treści
Lira
(właściwie: lira klasyczna, zwana też antyczną i apollińską) (ang. lyre)
Motyw instrumentu strunowego o rozwartych ramionach z poprzeczną beleczką (jarzmem) i rezonatorem u dołu. Popularny w zdobnictwie klasycystycznych opraw 3-4 ćw. XVIII-pocz. XIX w., z których przeszedł do dekoracji empirowych i historyzujących opraw. Jej zwielokrotnionymi motywami często zdobiono kompartymenty grzbietu lub naroży okładzin; niekiedy też eksponowano pośrodku okładzin wśród innych przedmiotów o symbolicznej wymowie. Niekiedy zastępowana podobnym, asymetrycznym motywem harfy.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Empirowe oprawy
Klasycystyczne oprawy
Klasycystyczne oprawy
Grafika
Przypisy
- Devaux 1977, s. 216, 223, 256;
- Mazal 1990, kat. 257, 260;
- Fernández 1994, kat. 34;
- Kozakiewicz 1996, s. 230;
- Tomaszewski 2013, II, kat. LIV.
Autor: A.W.