Konsola: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Przypisy) |
m (→Konsola: uzupełn. term. ang.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Konsola== | ==Konsola== | ||
+ | (ang. corbel) | ||
− | W zdobnictwie introligatorskim: motyw podpory architektonicznej, na której znajduje się figura ludzka lub inny motyw dekoracyjny (bukiet kwiatów, rozeta, herb itp.). Jako element kompozycji wyciskany z osobnego tłoka, zyskała popularność na architektonicznych oprawach gotyckich w Krakowie od kon. XV w. do pocz. l. 30. XVI w. Na oprawach renesansowych i barokowych pojawiała się rzadko. Charakterystyczne formy k. regencyjnej zyskały popularność w 2 ćw. XVIII w. jako elementy kompozycji heraldycznych w superekslibrisach. | + | W zdobnictwie introligatorskim: motyw podpory architektonicznej, na której znajduje się figura ludzka lub inny motyw dekoracyjny (bukiet kwiatów, rozeta, herb itp.). Jako element kompozycji wyciskany z osobnego tłoka, zyskała popularność na architektonicznych oprawach gotyckich w Krakowie od kon. XV w. do pocz. l. 30. XVI w. Na oprawach renesansowych i barokowych pojawiała się rzadko. Charakterystyczne formy k. regencyjnej zyskały popularność w 2 ćw. XVIII w. jako elementy kompozycji heraldycznych w superekslibrisach. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Aktualna wersja na dzień 18:02, 7 sty 2022
Spis treści
Konsola
(ang. corbel)
W zdobnictwie introligatorskim: motyw podpory architektonicznej, na której znajduje się figura ludzka lub inny motyw dekoracyjny (bukiet kwiatów, rozeta, herb itp.). Jako element kompozycji wyciskany z osobnego tłoka, zyskała popularność na architektonicznych oprawach gotyckich w Krakowie od kon. XV w. do pocz. l. 30. XVI w. Na oprawach renesansowych i barokowych pojawiała się rzadko. Charakterystyczne formy k. regencyjnej zyskały popularność w 2 ćw. XVIII w. jako elementy kompozycji heraldycznych w superekslibrisach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Architektoniczne oprawy
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Krynicka 1979, tabl. II-IV, VIII/5;
- Krynicka 1974, il. 1-3;
- Mazal 1990, il. 214, 226;
- Storm van Leeuwen 2011, il. na okł., 26-28.
Autor: A.W.