Jansenistyczne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Jansenistyczne oprawy== (jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style binding, fr. reliure janséniste, à la janséniste) Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVI...") |
m (→Jansenistyczne oprawy: korekta term. ang. - l. mn.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Jansenistyczne oprawy== | ==Jansenistyczne oprawy== | ||
− | (jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style | + | (jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style bindings, fr. reliure janséniste, à la janséniste) |
Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVIII wieku, wykonywanych dla zwolenników jansenizmu, surowego ruchu teologiczno-duchowego. Styl był manifestacją protestu przeciw wybujałej dekoratywności wyrobów artystycznych i rzemieślniczych czasów Ludwika XIV. | Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVIII wieku, wykonywanych dla zwolenników jansenizmu, surowego ruchu teologiczno-duchowego. Styl był manifestacją protestu przeciw wybujałej dekoratywności wyrobów artystycznych i rzemieślniczych czasów Ludwika XIV. |
Wersja z 18:45, 3 sty 2022
Jansenistyczne oprawy
(jansenistowskie oprawy) (ang. Jansenist style bindings, fr. reliure janséniste, à la janséniste)
Styl opraw francuskich z XVII i pocz. XVIII wieku, wykonywanych dla zwolenników jansenizmu, surowego ruchu teologiczno-duchowego. Styl był manifestacją protestu przeciw wybujałej dekoratywności wyrobów artystycznych i rzemieślniczych czasów Ludwika XIV.
Oprawy były surowe, wykonywano je z ciemnej, zwykle brunatnej skóry. Cechowały się perfekcją realizacji rzemieślniczej, a jednocześnie były programowo wyzbyte dekoracji, jedynie na grzbietach posiadały złocone tytuły. Warstwa dekoracyjna została ukryta we wnętrzu: przy niezdobionych okładkach, oprawy jansenistyczne posiadały dublury bogato złocone ornamentem koronkowym.
Naśladownictwo
W 2. poł. XIX i na początku XX w., zwłaszcza na gruncie angielskim, zapanowała moda wzorowania się na oprawach jansenistycznych. Introligatorzy oprawiali książki w jednobarwną skórę, tłoczenia ograniczali do delikatnego złoconego tytułu na grzbiecie. Oprawy wykonywano perfekcyjnie, zwykle w technice francuskiej, w szlachetne gatunki skór. Otwarcie okładki wprowadzało efekt zaskoczenia wyrafinowaną wyklejką oraz bogato złoconą, a czasem też zdobioną mozaiką bordiurą.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Amor vacui
Grafika
Przypisy
- J. Greenfield, ABC of bookbinding, Naw Castle 2002, s. 137.
- Julie L. Mellby, Jansenist style binding, in: Graphic Arts, https://www.princeton.edu/~graphicarts/2011/10/doublures.html.
Autor: E.P.