Radełkowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Przypisy) |
|||
Linia 30: | Linia 30: | ||
# Krynicka 1980, il. 12-18, 20, 22-27 i in.; | # Krynicka 1980, il. 12-18, 20, 22-27 i in.; | ||
# von Rabenau 1983, s. 319-327; | # von Rabenau 1983, s. 319-327; | ||
+ | # Biały 2015, s. 90-108; | ||
# Chlebus 2016, s. 205-221. | # Chlebus 2016, s. 205-221. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 22:17, 1 paź 2021
Spis treści
Radełkowe oprawy
(także: radełkowa dekoracja)
Pojęcie dotyczące opraw o dekoracji zdominowanej przez radełkowania. Mimo szerokiego i długotrwałego zastosowania radełka w europejskim introligatorstwie (od lat 60. XV w. do współczesności) termin ten używany jest zasadniczo wobec renesansowych opraw o ramowej kompozycji, składającej się z samych radełkowań wydzielonych liniami strychulca bądź naprzemiennych radełkowań i skromnych listew otaczających zwierciadło (XVI-1 poł. XVII, znacznie rzadziej 2 poł. XVII – XVIII w.).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Listwa
Radełko
Radełkowanie
Rama (obramienie)
Ramowa kompozycja
Zwierciadło
Grafika
Przypisy
- Burbianka 1955, il. 11-27, 29-30, 34-35 i in.;
- Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338;
- Krynicka 1980, il. 12-18, 20, 22-27 i in.;
- von Rabenau 1983, s. 319-327;
- Biały 2015, s. 90-108;
- Chlebus 2016, s. 205-221.
Autor: A.W.