Pellegrino: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Pellegrino== | |
(właściwie: medaliony w typie Pellegrino) | (właściwie: medaliony w typie Pellegrino) | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
Plik:Pellegrino6, Poznań, 2 poł. XVI w., Książnica.jpg | Medalion w typie Pellegrino na polskiej oprawie renesansowej z dekoracja radełkową, 2 poł. XVI w., WBP - Książnica Kopernikańska w Toruniu, fot. A. Wagner | Plik:Pellegrino6, Poznań, 2 poł. XVI w., Książnica.jpg | Medalion w typie Pellegrino na polskiej oprawie renesansowej z dekoracja radełkową, 2 poł. XVI w., WBP - Książnica Kopernikańska w Toruniu, fot. A. Wagner | ||
Plik:Pellegrino1, Włocławek.jpg | Medalion w typie Pellegrino na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek | Plik:Pellegrino1, Włocławek.jpg | Medalion w typie Pellegrino na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek | ||
− | + | Plik:Renesansowa oprawa, Czechy, 1597, BCzartMNK, POLONA2.jpg | Medalion w typie Pellegrino na czeskiej oprawie z dekoracją radełkową, 1597, BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl | |
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
# Pearson 1994, s. 1-17; | # Pearson 1994, s. 1-17; | ||
# Hohl 2001, s. 12-14; | # Hohl 2001, s. 12-14; | ||
− | # Laffitte 2001, s. 40-41; | + | # Laffitte 2001, s. 40-41; |
+ | # Pearson 2004, s. 106-125; | ||
# Wagner 2016 II, s. 56-57. | # Wagner 2016 II, s. 56-57. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 22:06, 1 paź 2021
Spis treści
Pellegrino
(właściwie: medaliony w typie Pellegrino)
Wyciskane z plakiet, owalne, rzadziej okrągłe lub wieloboczne, medaliony wym. od ok. 45 × 35 mm do ok. 80 × 65 mm, wypełnione maureską lub maureskowo-wstęgowym ornamentem. Niekiedy w centrum medalionu widnieje motyw kaboszonu, rautu, bądź małego pola z dodatkową dekoracją (np. wizerunek all’antica lub personifikacja). Całość zamyka linearna ramka lub stylizowany wieniec laurowy. Geneza takich motywów wiąże się z wzornikiem graficznym, wydanym w Paryżu w 1530 r. przez Francesco de Pellegrino (od którego przyjęła się nazwa medalionów tego rodzaju). Około poł. XVI w. rozpowszechniły się one w zachodnioeuropejskim zdobnictwie introligatorskim i szybko przeniknęły do Polski, zwłaszcza na orientalizujące oprawy. Stosowane do 2 ćw. XVII w., obok licznych odmian i wariantów medalionów o orientalizującym kształcie i ornamentyce.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Centre and cornerpieces
Ćwierćmedalion
Maureska
Maureskowo-wstęgowy ornament
Orientalizujące oprawy
Schamsa
Grafika
Przypisy
- Schunke 1954, s. 290-303;
- Laucevičius 1976, il. 126-127, 138-147, 149-154 i in.;
- Devaux 1977, s. 84-86;
- Hohl 1989, s. 324-329;
- Pearson 1994, s. 1-17;
- Hohl 2001, s. 12-14;
- Laffitte 2001, s. 40-41;
- Pearson 2004, s. 106-125;
- Wagner 2016 II, s. 56-57.
Autor: A.W.