Król: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
|||
Linia 32: | Linia 32: | ||
# Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18; | # Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18; | ||
− | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214 | + | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXX; |
− | + | # Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338; | |
+ | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214; | ||
+ | # Tondel, Wagner 2019, s. … | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 21:26, 1 paź 2021
Spis treści
Król
(fr. roi)
Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących:
a) niewiadomą postać władcy (być może jednego z 24 apokaliptycznych starców) przyklękującego na jedną nogę, z koroną na głowie i płaszczem na plecach, trzymającego w jednej ręce krzyż, lub palmę, a w drugiej naczynię (kielich?);
b) ukoronowanego władcę na koniu, z berłem, lancą lub gałązką palmową w ręce;
c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym.
Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Dawid
Portret
Radełka jagiellońskie
Romańskie oprawy
Grafika
Przypisy
- Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXX;
- Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214;
- Tondel, Wagner 2019, s. …
Autor: A.W.