Król: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
Linia 32: Linia 32:
  
 
# Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18;  
 
# Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18;  
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214.
+
# Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXX;
 
+
# Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338;
 +
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214;
 +
# Tondel, Wagner 2019, s. …
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 21:26, 1 paź 2021

Król

(fr. roi)

Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących:

a) niewiadomą postać władcy (być może jednego z 24 apokaliptycznych starców) przyklękującego na jedną nogę, z koroną na głowie i płaszczem na plecach, trzymającego w jednej ręce krzyż, lub palmę, a w drugiej naczynię (kielich?);

b) ukoronowanego władcę na koniu, z berłem, lancą lub gałązką palmową w ręce;

c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym.

Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Dawid
Portret
Radełka jagiellońskie
Romańskie oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18;
  2. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXX;
  3. Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 315-338;
  4. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214;
  5. Tondel, Wagner 2019, s. …

Autor: A.W.