Gloria promienista: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===Gloria promienista=== (fr. gloire radieuse) Okrągły lub owalny otok wizerunku Chrystusa, Matki Boskiej Apokaliptycznej, chrystogramu, sceny Ukrzyżowania lub inneg...") |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Gloria promienista== | |
(fr. gloire radieuse) | (fr. gloire radieuse) | ||
− | Okrągły lub owalny otok wizerunku Chrystusa, Matki Boskiej Apokaliptycznej, chrystogramu, sceny Ukrzyżowania lub innego motywu religijnego, z rozchodzącymi się dookoła promieniami o długim i prostym bądź falującym kształcie; często obie formy promieni występują naprzemiennie w jednej g. p. W zdobnictwie introligatorskim popularna od XV w.; wówczas też wypracowano techniczną formułę łączenia wycisku tłoka z chrystogramem IHS (przeważnie w okrągłym pierścieniu stylizowanym na hostię), ze skupionymi dokoła | + | Okrągły lub owalny otok wizerunku Chrystusa, Matki Boskiej Apokaliptycznej, chrystogramu, sceny Ukrzyżowania lub innego motywu religijnego, z rozchodzącymi się dookoła promieniami o długim i prostym bądź falującym kształcie; często obie formy promieni występują naprzemiennie w jednej g. p. W zdobnictwie introligatorskim popularna od XV w.; wówczas też wypracowano techniczną formułę łączenia wycisku tłoka z chrystogramem IHS (przeważnie w okrągłym pierścieniu stylizowanym na hostię), ze skupionymi dokoła motywami promienia, wielokrotnie wyciskanymi z tłoka. W introligatorstwie polskim, zwłaszcza krakowskim, formuła ta przetrwała przynajmniej do l. 20.-30. XVI w. (m.in. liczne oprawy Stanisława z Białej i introligatorów z jego kręgu). W 1 poł. XVI w. zaczęła być ona wypierana przez kompletne i nierzadko artystycznie wysmakowane przedstawienia g. p., wycinane w klocku drewnianym lub tłoku mosiężnym; w dziełach tych otacza ona chrystogram bądź wizerunki świętych postaci, nierzadko występując z renesansowymi elementami, jak wieniec laurowy (stosunkowo liczne przykłady z Krakowa, w mniejszym stopniu z innych miast polskich i litewskich). Wraz z nadejściem kontrreformacji upowszechniły się w introligatorstwie kręgu katolickiego przedstawienia chrystogramu w g. p., jako godła jezuitów (w funkcji znaku własnościowego) tudzież manifestacji pobożności właściciela księgi; sporą popularność zyskały wówczas także owalne medaliony z Matką Boską Apokaliptyczną w g. p. zamkniętej w owalnym medalionie bądź bez niego; szczególnie efektowne formy g. p. przybierała na barokowych oprawach złotniczych. Jako motyw towarzyszący motywom religijnym przetrwała kolejne wieki, głównie na oprawach ksiąg liturgicznych i dewocyjnych. |
− | + | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 10: | Linia 9: | ||
[[Chrystogram]] <br> | [[Chrystogram]] <br> | ||
[[Jezus Chrystus]] <br> | [[Jezus Chrystus]] <br> | ||
− | [[Promień]] | + | [[Promień]] <br> |
[[Słońce]] <br> | [[Słońce]] <br> | ||
Linia 26: | Linia 25: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Laucevičius 1976, il. na okł., 16, 242-253 i in.; | |
+ | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 299/6-8; | ||
+ | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 37. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:48, 1 paź 2021
Spis treści
Gloria promienista
(fr. gloire radieuse)
Okrągły lub owalny otok wizerunku Chrystusa, Matki Boskiej Apokaliptycznej, chrystogramu, sceny Ukrzyżowania lub innego motywu religijnego, z rozchodzącymi się dookoła promieniami o długim i prostym bądź falującym kształcie; często obie formy promieni występują naprzemiennie w jednej g. p. W zdobnictwie introligatorskim popularna od XV w.; wówczas też wypracowano techniczną formułę łączenia wycisku tłoka z chrystogramem IHS (przeważnie w okrągłym pierścieniu stylizowanym na hostię), ze skupionymi dokoła motywami promienia, wielokrotnie wyciskanymi z tłoka. W introligatorstwie polskim, zwłaszcza krakowskim, formuła ta przetrwała przynajmniej do l. 20.-30. XVI w. (m.in. liczne oprawy Stanisława z Białej i introligatorów z jego kręgu). W 1 poł. XVI w. zaczęła być ona wypierana przez kompletne i nierzadko artystycznie wysmakowane przedstawienia g. p., wycinane w klocku drewnianym lub tłoku mosiężnym; w dziełach tych otacza ona chrystogram bądź wizerunki świętych postaci, nierzadko występując z renesansowymi elementami, jak wieniec laurowy (stosunkowo liczne przykłady z Krakowa, w mniejszym stopniu z innych miast polskich i litewskich). Wraz z nadejściem kontrreformacji upowszechniły się w introligatorstwie kręgu katolickiego przedstawienia chrystogramu w g. p., jako godła jezuitów (w funkcji znaku własnościowego) tudzież manifestacji pobożności właściciela księgi; sporą popularność zyskały wówczas także owalne medaliony z Matką Boską Apokaliptyczną w g. p. zamkniętej w owalnym medalionie bądź bez niego; szczególnie efektowne formy g. p. przybierała na barokowych oprawach złotniczych. Jako motyw towarzyszący motywom religijnym przetrwała kolejne wieki, głównie na oprawach ksiąg liturgicznych i dewocyjnych.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Chrystogram
Jezus Chrystus
Promień
Słońce
Grafika
Przypisy
- Laucevičius 1976, il. na okł., 16, 242-253 i in.;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 299/6-8;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 37.
Autor: A.W.