Fortuna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(Utworzono nową stronę "==Fortuna== Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na →delfinie. Różniące się wielkoś...") |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ==Fortuna== | + | ==Fortuna== |
− | Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na | + | (ang. Fortune; fr. Fortune) |
+ | |||
+ | Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na delfinie. Różniące się wielkością i szczegółowością tłoki z tym motywem są charakterystyczne dla renesansowego zdobnictwa włoskiego 1 poł. XVI w. (głównie Wenecji, Padwy i Bolonii), z którego przeniknęły do innych krajów zachodniej Europy. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny]]<br> | ||
+ | [[Delfin]]<br> | ||
+ | |||
+ | ==Grafika== | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Fortuna2, Furstenberg, De Marinis 1966, s. 136-137.jpg | Wizerunek Fortuny na oprawie włoskiej z XVI w., repr. wg: Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 136-137 | ||
+ | Plik:Fortuna1, opr. bolońska XVI w., Furstenberg, De Marinis 1966, s. 98-99.jpg | Oprawa bolońska z XVI w. z wizerunkiem Fortuny, repr. wg: Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 98-99. | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 98-99, 136-137, 150-151; | ||
+ | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XVIII, CII/il. 41; | ||
+ | # von Rabenau 1983, s. 323; | ||
+ | # Hobson 1989, s. 163-165; | ||
+ | # Macchi F. i L. 2020, s. 193. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:42, 1 paź 2021
Spis treści
Fortuna
(ang. Fortune; fr. Fortune)
Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na delfinie. Różniące się wielkością i szczegółowością tłoki z tym motywem są charakterystyczne dla renesansowego zdobnictwa włoskiego 1 poł. XVI w. (głównie Wenecji, Padwy i Bolonii), z którego przeniknęły do innych krajów zachodniej Europy.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 98-99, 136-137, 150-151;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XVIII, CII/il. 41;
- von Rabenau 1983, s. 323;
- Hobson 1989, s. 163-165;
- Macchi F. i L. 2020, s. 193.
Autor: A.W.