Etruski styl: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
===Etruski styl===
 
===Etruski styl===
  
(także: angielski styl, z ang. ''etruscan style'' (fr. ''style anglaise'', niem. ''etruskischer Stil'')  
+
(także: angielski styl, pompejański styl, z ang. ''etruscan style'' (fr. ''style anglaise'', niem. ''etruskischer Stil'')  
  
 
Charakterystyczny dla klasycystycznego introligatorstwa w Anglii ostatniego dwudziestolecia XVIII i pocz. XIX w. styl dekoracji opraw o najczęściej niewielkich rozmiarach, wykonanych z tektury i skóry cielęcej lub półprzeźroczystego pergaminu, nierzadko współistniejący z malowaną dekoracją obcięć kart (fore-edge paintings). Typowe cechy e. s.: prostokątne i dość wąskie zwierciadło (marmoryzowane lub o innym odcieniu niż otaczające ramy ornamentalne), w którym widnieje niewielki motyw antykizujący, np. waza; 2-3 lub więcej ram ornamentalnych, z których wewnętrzna przedstawia palmetowy ornament o prostej formie, zaś zewnętrzna – częściowo złocony fryz dorycki (z metopami i tryglifami); antykizujące motywy widnieją też w wydzielonych kompartymentach grzbietu. Najsłynniejsze oprawy w tym stylu powstały w warsztacie rodziny Edwardsów of Halifax w Londynie (zwłaszcza James, † 1816), specjalizującej się m.in. w wykwintnych oprawach z transparentnego pergaminu, pod którym lub na którym malowano sceny, portrety itp. Rozwiązania kompozycyjne e. s. przeniknęły szybko do Europy kontynentalnej, gdzie wpisały się w nurt klasycystycznych opraw.         
 
Charakterystyczny dla klasycystycznego introligatorstwa w Anglii ostatniego dwudziestolecia XVIII i pocz. XIX w. styl dekoracji opraw o najczęściej niewielkich rozmiarach, wykonanych z tektury i skóry cielęcej lub półprzeźroczystego pergaminu, nierzadko współistniejący z malowaną dekoracją obcięć kart (fore-edge paintings). Typowe cechy e. s.: prostokątne i dość wąskie zwierciadło (marmoryzowane lub o innym odcieniu niż otaczające ramy ornamentalne), w którym widnieje niewielki motyw antykizujący, np. waza; 2-3 lub więcej ram ornamentalnych, z których wewnętrzna przedstawia palmetowy ornament o prostej formie, zaś zewnętrzna – częściowo złocony fryz dorycki (z metopami i tryglifami); antykizujące motywy widnieją też w wydzielonych kompartymentach grzbietu. Najsłynniejsze oprawy w tym stylu powstały w warsztacie rodziny Edwardsów of Halifax w Londynie (zwłaszcza James, † 1816), specjalizującej się m.in. w wykwintnych oprawach z transparentnego pergaminu, pod którym lub na którym malowano sceny, portrety itp. Rozwiązania kompozycyjne e. s. przeniknęły szybko do Europy kontynentalnej, gdzie wpisały się w nurt klasycystycznych opraw.         
Linia 18: Linia 18:
  
 
Plik:Etruski styl, Oprawa w stylu etruskim, Anglia, po 1787 r., BUWr., fot. wg Kocowski 1955.jpg | Oprawa w stylu etruskim, Anglia, po 1787 r., BUWr., Wrocław, fot. wg: Kocowski 1955
 
Plik:Etruski styl, Oprawa w stylu etruskim, Anglia, po 1787 r., BUWr., fot. wg Kocowski 1955.jpg | Oprawa w stylu etruskim, Anglia, po 1787 r., BUWr., Wrocław, fot. wg: Kocowski 1955
Plik:Etruski styl, Oprawa w stylu etruskim, Edwardsowie of Halifax, lata 90. XVIII w., fot wg Maggs Bros 1987.jpg | Oprawa w stylu etruskim, warsztat Edwardsów of Halifax, lata 90. XVIII w., fot. wg: Maggs Bros 1987
 
 
Plik:Etruski styl,.jpg | Oprawa w stylu etruskim, warsztat Edwardsów of Halifax, ok. 1800, fot. wg: dndgalleries.com
 
Plik:Etruski styl,.jpg | Oprawa w stylu etruskim, warsztat Edwardsów of Halifax, ok. 1800, fot. wg: dndgalleries.com
 +
Plik:Etruski styl, Oprawa w stylu etruskim, Edwardsowie of Halifax, lata 90. XVIII w., fot wg Maggs Bros 1987.jpg | Oprawa w stylu etruskim, warsztat Edwardsów of Halifax, lata 90. XVIII w., fot. wg: Maggs Bros 1987
 
Plik:Etruski styl, Oprawa w stylu etruskim z motywem antycznej bogini.jpg | Oprawa w stylu etruskim z motywem antycznej bogini malowanej ''en grisalle'', warsztat Edwardsów of Halifax, ok. 1785, fot. wg: www.christies.com
 
Plik:Etruski styl, Oprawa w stylu etruskim z motywem antycznej bogini.jpg | Oprawa w stylu etruskim z motywem antycznej bogini malowanej ''en grisalle'', warsztat Edwardsów of Halifax, ok. 1785, fot. wg: www.christies.com
  
Linia 26: Linia 26:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
 +
# Kocowski 1955, il. 20;
 
# EWOK 1971, szp. 2473;  
 
# EWOK 1971, szp. 2473;  
 +
# Szwejkowska 1975, s. 297;
 
# Nixon 1978, kat. 77;  
 
# Nixon 1978, kat. 77;  
 
# Nixon, Foot 1992, s. 90-91;  
 
# Nixon, Foot 1992, s. 90-91;  
 
# Marks 1998, s. 184-218;  
 
# Marks 1998, s. 184-218;  
# Macchi F. i L. 2002, s. 161-162
+
# Macchi F. i L. 2002, s. 161-162;
 +
# Quarg 2002, kat. 66.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 20:15, 1 paź 2021

Etruski styl

(także: angielski styl, pompejański styl, z ang. etruscan style (fr. style anglaise, niem. etruskischer Stil)

Charakterystyczny dla klasycystycznego introligatorstwa w Anglii ostatniego dwudziestolecia XVIII i pocz. XIX w. styl dekoracji opraw o najczęściej niewielkich rozmiarach, wykonanych z tektury i skóry cielęcej lub półprzeźroczystego pergaminu, nierzadko współistniejący z malowaną dekoracją obcięć kart (fore-edge paintings). Typowe cechy e. s.: prostokątne i dość wąskie zwierciadło (marmoryzowane lub o innym odcieniu niż otaczające ramy ornamentalne), w którym widnieje niewielki motyw antykizujący, np. waza; 2-3 lub więcej ram ornamentalnych, z których wewnętrzna przedstawia palmetowy ornament o prostej formie, zaś zewnętrzna – częściowo złocony fryz dorycki (z metopami i tryglifami); antykizujące motywy widnieją też w wydzielonych kompartymentach grzbietu. Najsłynniejsze oprawy w tym stylu powstały w warsztacie rodziny Edwardsów of Halifax w Londynie (zwłaszcza James, † 1816), specjalizującej się m.in. w wykwintnych oprawach z transparentnego pergaminu, pod którym lub na którym malowano sceny, portrety itp. Rozwiązania kompozycyjne e. s. przeniknęły szybko do Europy kontynentalnej, gdzie wpisały się w nurt klasycystycznych opraw.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Fryz
Klasycystyczne oprawy
Palmeta
Palmetowy ornament

Grafika

Przypisy

  1. Kocowski 1955, il. 20;
  2. EWOK 1971, szp. 2473;
  3. Szwejkowska 1975, s. 297;
  4. Nixon 1978, kat. 77;
  5. Nixon, Foot 1992, s. 90-91;
  6. Marks 1998, s. 184-218;
  7. Macchi F. i L. 2002, s. 161-162;
  8. Quarg 2002, kat. 66.

Autor: A.W.