À Duodo oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Może warto byłoby zamiast ujętego w cudzysłow słowa "pastisz" użyć odpowiednika "naśladownictwo?)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==à Duodo oprawy==
+
(ang. Duodo bindings; fr. reliure à Duodo)
Określenie grupy opraw francuskich z końca XVI w. należących do księgozbioru Pietro Duodo (*1554 †1611) – ambasadora Wenecji m.in. na dworze króla Francji Henryka IV, posłującego w 1592 r. do króla Polski Zygmunta III Wazy. Bibliofil ten zamówił w latach 1594-1597 w paryskiej pracowni introligatorskiej prawdopodobnie Clovis I Ève oprawy dla prywatnej biblioteki podróżnej, odznaczające się kieszonkowym formatem 12°, zróżnicowaniem kolorów skóry w zależności od tematyki ksiąg, a przede wszystkim charakterystyczną formą złoconej dekoracji: w obszernych i wydłużonych zwierciadłach widnieją regularnie rozmieszczone motywy kwiatów w owalnych wieńcach z gałązek laurowych bądź oliwnych („ovales floreaux”, zob. też →branchage), a pośrodku owalne pole z superekslibrisem herbowym (przednia okładzina) i emblematem z dewizą (tylna okładzina); ramy zwierciadeł wypełnia wić z gałązek oliwnych i palmowych; podobnie zakomponowana jest dekoracja grzbietu: pośrodku owal z napisem dot. zawartości książki, ujęty od góry i dołu przez kwiaty w wieńcach, oraz gałązki w ramce. Formuła ta zyskała popularność w końcu XVI w. wśród innych paryskich wykonawców małoformatowych opraw à la Duodo; w XIX w. podjęto ją we Francji i Anglii w szeregu „pastiszów” (naśladownictw?), m.in. technicznie doskonałych dziełach Charlesa Lewisa (*1786 †1836) i Georgesa Trautza (*1808 †1879).   
+
 
 +
Określenie grupy opraw francuskich z końca XVI w. należących do księgozbioru Pietro Duodo (*1554 †1611) – ambasadora Wenecji m.in. na dworze króla Francji Henryka IV, posłującego w 1592 r. do króla Polski Zygmunta III Wazy. Bibliofil ten zamówił w latach 1594-1597 w paryskiej pracowni introligatorskiej prawdopodobnie Clovis I Ève oprawy dla prywatnej biblioteki podróżnej, odznaczające się kieszonkowym formatem 12°, zróżnicowaniem kolorów skóry w zależności od tematyki ksiąg, a przede wszystkim charakterystyczną formą złoconej dekoracji: w obszernych i wydłużonych zwierciadłach widnieją regularnie rozmieszczone motywy kwiatów w owalnych wieńcach z gałązek laurowych bądź oliwnych („ovales floreaux”, zob. też branchage), a pośrodku owalne pole z superekslibrisem herbowym (przednia okładzina) i emblematem z dewizą (tylna okładzina); ramy zwierciadeł wypełnia wić z gałązek oliwnych i palmowych; podobnie zakomponowana jest dekoracja grzbietu: pośrodku owal z napisem dot. zawartości książki, ujęty od góry i dołu przez kwiaty w wieńcach, oraz gałązki w ramce. Formuła ta zyskała popularność w końcu XVI w. wśród innych paryskich wykonawców małoformatowych opraw à la Duodo; w XIX w. podjęto ją we Francji i Anglii w szeregu „pastiszy” (naśladownictw?), m.in. technicznie doskonałych dziełach Charlesa Lewisa (*1786 †1836) i Georgesa Trautza (*1808 †1879).   
 +
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Branchage ]] <br>
 +
 
 +
==Grafika==
 +
 
 +
<gallery>
 +
Plik:Duodo1, ok. 1597, von Arnim 1992, nr kat. 72.jpg | Oprawa à Duodo z księgozbioru Pietro Duodo, Francja, ok. 1597, repr. wg: von Arnim 1992, nr kat. 72
 +
Plik:A duodo oprawy, po 1598 r., Ducimetiere, Mignonne, allons voir...2007.jpg | Oprawa à Duodo z księgozbioru Pietro Duodo, Francja, po 1598 r., repr. wg: Ducimetiere, Mignonne, allons voir... 2007
 +
Plik:Duodo, pastisz oprawy a Duodo, Anglia, XIX w., wg Nixon, Foot 1992, tabl. 106.jpg | Pastisz oprawy à Duodo, Anglia, XIX w., repr. wg: Nixon, Foot 1992, tabl. 106
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Bouland 1920, s. 66-80;
 +
# Devaux 1977, s. 108-109;
 +
# von Arnim 1992, nr kat./tabl. 72;
 +
# Nixon, Foot 1992, s. 99;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 148-149;
 +
# Ducimetière 2007, s. 166-169, 236-237, 241-242. 
 +
 
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 20:10, 1 paź 2021

(ang. Duodo bindings; fr. reliure à Duodo)

Określenie grupy opraw francuskich z końca XVI w. należących do księgozbioru Pietro Duodo (*1554 †1611) – ambasadora Wenecji m.in. na dworze króla Francji Henryka IV, posłującego w 1592 r. do króla Polski Zygmunta III Wazy. Bibliofil ten zamówił w latach 1594-1597 w paryskiej pracowni introligatorskiej prawdopodobnie Clovis I Ève oprawy dla prywatnej biblioteki podróżnej, odznaczające się kieszonkowym formatem 12°, zróżnicowaniem kolorów skóry w zależności od tematyki ksiąg, a przede wszystkim charakterystyczną formą złoconej dekoracji: w obszernych i wydłużonych zwierciadłach widnieją regularnie rozmieszczone motywy kwiatów w owalnych wieńcach z gałązek laurowych bądź oliwnych („ovales floreaux”, zob. też branchage), a pośrodku owalne pole z superekslibrisem herbowym (przednia okładzina) i emblematem z dewizą (tylna okładzina); ramy zwierciadeł wypełnia wić z gałązek oliwnych i palmowych; podobnie zakomponowana jest dekoracja grzbietu: pośrodku owal z napisem dot. zawartości książki, ujęty od góry i dołu przez kwiaty w wieńcach, oraz gałązki w ramce. Formuła ta zyskała popularność w końcu XVI w. wśród innych paryskich wykonawców małoformatowych opraw à la Duodo; w XIX w. podjęto ją we Francji i Anglii w szeregu „pastiszy” (naśladownictw?), m.in. technicznie doskonałych dziełach Charlesa Lewisa (*1786 †1836) i Georgesa Trautza (*1808 †1879).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Branchage

Grafika

Przypisy

  1. Bouland 1920, s. 66-80;
  2. Devaux 1977, s. 108-109;
  3. von Arnim 1992, nr kat./tabl. 72;
  4. Nixon, Foot 1992, s. 99;
  5. Macchi F. i L. 2002, s. 148-149;
  6. Ducimetière 2007, s. 166-169, 236-237, 241-242.

Autor: A.W.