Dawid: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Dawid: uzupełn. term. ang.) |
(→Przypisy) |
||
Linia 23: | Linia 23: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
# Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.; | # Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.; | ||
− | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 196-198. | + | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 196-198; |
+ | # Tondel 2001, s. 246. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 20:06, 1 paź 2021
Spis treści
Dawid
(ang. David; fr. David)
Starotestamentowy król; popularny w ikonografii opraw średniowiecznych i nowożytnych. W romanizmie ukazywany najczęściej za pomocą tłoków w kształcie →mandorli o wym. ok. 25 – 35 mm, jako siedzący w płaszczu i z koroną na głowie, podczas gry na harfie, niekiedy z napisem identyfikacyjnym. W gotyku motyw ten ustąpił innym wizerunkom biblijnym, by ponownie zyskać wielką popularność w renesansie. Na oprawach XVI w. ukazywany najczęściej jako jeden z wizerunków staro- i nowotestamentowych na radełkach, a także w scenie modlitwy do Boga Ojca, widniejących na prostokątnych plakietach oraz owalnych i okrągłych medalionach; na tych ostatnich zazwyczaj z łacińskim cytatem z Psalmu 6, widniejącym w otoku. W obu typach przedstawieniowych, funkcjonujących w licznych wariantach i odmianach, powszechny na oprawach polskich od 2 ćw. XVI do 1 ćw. XVII w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Biblijne motywy
Grafika
Przypisy
- Laucevičius 1976, il. 167, 277-287, 333 i in.;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 196-198;
- Tondel 2001, s. 246.
Autor: A.W.