Czteropłatek: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(z niem. blüte Vierblatt; ang. quatrefoil; fr. quatre pétales;) | (z niem. blüte Vierblatt; ang. quatrefoil; fr. quatre pétales;) | ||
− | Stylizowany motyw floralny składający się z centralnego okrągłego kwiecia i wyrastających z niego czterech jednakowych płatków, często wzbogaconych dodatkowymi pręcikami lub mniejszymi płatkami pomiędzy nimi. Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w., jako składnik dekoracji ślepo wyciskanej z tłoków różnej wielkości (od ok. 8 mm do ok. 28 mm). Kształt płatków bywał rozmaity: od prostych i zgeometryzowanych do sercowych, pokrytych szrafowaniem i wzbogaconych dodatkową obwódką. Motyw ten ukazywano jako otwarty bądź zamknięty w romboidalnej, kwadratowej bądź okrągłej ramce. Pojawiał się też na oprawach renesansowych (XVI w.), zazwyczaj wkomponowany między inne motywy np. w listwach obramienia zwierciadła. W praktyce badawczej c. mogą być mylone z czteroliściem (od którego różnią się zaakcentowaniem centralnego kwiecia), oraz z rozetą (mającą większą liczbę płatków). | + | Stylizowany motyw floralny składający się z centralnego okrągłego kwiecia i wyrastających z niego czterech jednakowych płatków, często wzbogaconych dodatkowymi pręcikami lub mniejszymi płatkami pomiędzy nimi. Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w., jako składnik dekoracji ślepo wyciskanej z tłoków różnej wielkości (od ok. 8 mm do ok. 28 mm). Kształt płatków bywał rozmaity: od prostych i zgeometryzowanych do sercowych, pokrytych szrafowaniem i wzbogaconych dodatkową obwódką. Motyw ten ukazywano jako otwarty bądź zamknięty w romboidalnej, kwadratowej bądź okrągłej ramce. Należał do najpowszechniejszych motywów wkomponowanych w kratkę ornamentalną (2 poł. XV – ok. poł. XVI w.). Pojawiał się też na oprawach renesansowych (XVI w.), zazwyczaj wkomponowany między inne motywy np. w listwach obramienia zwierciadła. W praktyce badawczej c. mogą być mylone z czteroliściem (od którego różnią się zaakcentowaniem centralnego kwiecia), oraz z rozetą (mającą większą liczbę płatków). |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 71-76; | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 71-76; | ||
# Carvin 1988, nr kat./il. A.110, AV.207, C.2 i in.; | # Carvin 1988, nr kat./il. A.110, AV.207, C.2 i in.; | ||
− | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5. | + | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5; |
+ | # Knapek 2015, aneks 2/il. nie num. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:04, 1 paź 2021
Spis treści
Czteropłatek
(z niem. blüte Vierblatt; ang. quatrefoil; fr. quatre pétales;)
Stylizowany motyw floralny składający się z centralnego okrągłego kwiecia i wyrastających z niego czterech jednakowych płatków, często wzbogaconych dodatkowymi pręcikami lub mniejszymi płatkami pomiędzy nimi. Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w., jako składnik dekoracji ślepo wyciskanej z tłoków różnej wielkości (od ok. 8 mm do ok. 28 mm). Kształt płatków bywał rozmaity: od prostych i zgeometryzowanych do sercowych, pokrytych szrafowaniem i wzbogaconych dodatkową obwódką. Motyw ten ukazywano jako otwarty bądź zamknięty w romboidalnej, kwadratowej bądź okrągłej ramce. Należał do najpowszechniejszych motywów wkomponowanych w kratkę ornamentalną (2 poł. XV – ok. poł. XVI w.). Pojawiał się też na oprawach renesansowych (XVI w.), zazwyczaj wkomponowany między inne motywy np. w listwach obramienia zwierciadła. W praktyce badawczej c. mogą być mylone z czteroliściem (od którego różnią się zaakcentowaniem centralnego kwiecia), oraz z rozetą (mającą większą liczbę płatków).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Czteroliść
Floralna dekoracja
Rozeta
Trójliść
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 71-76;
- Carvin 1988, nr kat./il. A.110, AV.207, C.2 i in.;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5;
- Knapek 2015, aneks 2/il. nie num.
Autor: A.W.