Cerchietto: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 11: | Linia 11: | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | Plik:Cerchietto, Cerchietti na oprawie koptyjskiej z IX w., Pierpont Morgan Library, NY.jpg | Cerchietti na oprawie koptyjskiej z IX w., Pierpont Morgan Library, Nowy Jork | ||
+ | Plik:Cerchietti na opr. bizantyńskich, wg Federici, Houlis 1988, s. 63.jpg | Cerchietti na opr. bizantyńskich, wg: Federici, Houlis 1988, s. 63. | ||
Plik:Cerchietto 1, Włochy, 2 poł. XV w., Mazal na ka, 75.jpg | Cerchietti na oprawie włoskiej z 2 poł. XV w., repr. wg: Mazal 1990, nr kat. 75 | Plik:Cerchietto 1, Włochy, 2 poł. XV w., Mazal na ka, 75.jpg | Cerchietti na oprawie włoskiej z 2 poł. XV w., repr. wg: Mazal 1990, nr kat. 75 | ||
− | Plik:Cerchietto, Buda, przed 1490, Mazal nr kat 88.jpg | + | Plik:Cerchietto, Buda, przed 1490, Mazal nr kat 88.jpg | Cerchietti na oprawie renesansowej z księgozbioru Macieja Korwina, przed 1490, repr. wg: Mazal 1990, nr kat. 88 |
+ | Plik:Cerchietti na oprawie renesansowej z księgozbioru króla Macieja Korwina, krótko po 1490 r. ONB, Wiedeń, fot. wg digital.onb.ac.at ....jpg | Cerchietti na oprawie renesansowej z księgozbioru króla Macieja Korwina, krótko po 1490 r., Österreichische Nationalbibliothek, Wiedeń, fot. wg: digital.onb.ac.at | ||
Plik:Cerchietto 2, Włochy, 2 poł. XV w., BJ.jpg | Cerchietti na oprawie włoskiej z 2 poł. XV w., BJ Kraków, fot. BJ Kraków | Plik:Cerchietto 2, Włochy, 2 poł. XV w., BJ.jpg | Cerchietti na oprawie włoskiej z 2 poł. XV w., BJ Kraków, fot. BJ Kraków | ||
Plik:Cerchietto, Kraków, ok. 1500, BJ.jpg | Cerchietti na oprawie krakowskiej z ok. 1500 r., BJ Kraków, fot. BJ Kraków | Plik:Cerchietto, Kraków, ok. 1500, BJ.jpg | Cerchietti na oprawie krakowskiej z ok. 1500 r., BJ Kraków, fot. BJ Kraków | ||
− | + | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 22: | Linia 25: | ||
# Goldsmith 1928, s. 88; | # Goldsmith 1928, s. 88; | ||
+ | # Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 17/ il. 30-32; | ||
# De Marinis 1960, II, s. 42; | # De Marinis 1960, II, s. 42; | ||
+ | # Lewicka-Kamińska 1974, s. 267; | ||
# Federici, Houlis 1988, s. 63; | # Federici, Houlis 1988, s. 63; | ||
# Szirmai 1999, s. 247-248; | # Szirmai 1999, s. 247-248; |
Aktualna wersja na dzień 19:59, 1 paź 2021
Spis treści
Cerchietto
(cerchiello, rondella), (wł. „kółeczko”, fr. anneau, bague, cercle)
Motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym introligatorstwie koptyjskim, w którym cerchietto wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane cerchietto stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia cerchietto barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy cerchietto rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim cerchietto zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478). W XVI w. dekoracja tego typu zanikła.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Perełkowanie
Grafika
Przypisy
- Goldsmith 1928, s. 88;
- Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 17/ il. 30-32;
- De Marinis 1960, II, s. 42;
- Lewicka-Kamińska 1974, s. 267;
- Federici, Houlis 1988, s. 63;
- Szirmai 1999, s. 247-248;
- Macchi F. i L. 2002, s. 78.
Autor: A.W.