Cerchietto: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Cerchietto (cerchiello, rondella)== (wł. „kółeczko”) motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany...")
 
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Cerchietto (cerchiello, rondella)==
+
==Cerchietto==
(wł. „kółeczko”) motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym  introligatorstwie koptyjskim, w którym c. wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane c. stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia c. barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy c. rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim c. zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478); w XVI w. dekoracja tego typu zanikła; zob. →dischi; →perełkowanie.        
+
(cerchiello, rondella), (wł. „kółeczko”, fr. anneau, bague, cercle)  
 +
 
 +
Motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym  introligatorstwie koptyjskim, w którym cerchietto wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane cerchietto stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia cerchietto barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy cerchietto rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim cerchietto zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478). W XVI w. dekoracja tego typu zanikła.
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
 
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Perełkowanie]] <br>
 +
 
 +
==Grafika==
 +
<gallery>
 +
Plik:Cerchietto, Cerchietti na oprawie koptyjskiej z IX w., Pierpont Morgan Library, NY.jpg | Cerchietti na oprawie koptyjskiej z IX w., Pierpont Morgan Library, Nowy Jork
 +
Plik:Cerchietti na opr. bizantyńskich, wg Federici, Houlis 1988, s. 63.jpg | Cerchietti na opr. bizantyńskich, wg: Federici, Houlis 1988, s. 63.
 +
Plik:Cerchietto 1, Włochy, 2 poł. XV w., Mazal na ka, 75.jpg | Cerchietti na oprawie włoskiej z 2 poł. XV w., repr. wg: Mazal 1990, nr kat. 75
 +
Plik:Cerchietto, Buda, przed 1490, Mazal nr kat 88.jpg | Cerchietti na oprawie renesansowej z księgozbioru Macieja Korwina, przed 1490, repr. wg: Mazal 1990, nr kat. 88
 +
Plik:Cerchietti na oprawie renesansowej z księgozbioru króla Macieja Korwina, krótko po 1490 r. ONB, Wiedeń, fot. wg digital.onb.ac.at ....jpg | Cerchietti na oprawie renesansowej z księgozbioru króla Macieja Korwina, krótko po 1490 r., Österreichische Nationalbibliothek, Wiedeń, fot. wg: digital.onb.ac.at
 +
Plik:Cerchietto 2, Włochy, 2 poł. XV w., BJ.jpg | Cerchietti na oprawie włoskiej z 2 poł. XV w., BJ Kraków, fot. BJ Kraków
 +
Plik:Cerchietto, Kraków, ok. 1500, BJ.jpg | Cerchietti na oprawie krakowskiej z ok. 1500 r., BJ Kraków, fot. BJ Kraków
 +
 
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Goldsmith 1928, s. 88;  
 +
# Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 17/ il. 30-32;  
 +
# De Marinis 1960, II, s. 42;
 +
# Lewicka-Kamińska 1974, s. 267;
 +
# Federici, Houlis 1988, s. 63;
 +
# Szirmai 1999, s. 247-248;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 78.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 19:59, 1 paź 2021

Cerchietto

(cerchiello, rondella), (wł. „kółeczko”, fr. anneau, bague, cercle)

Motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym introligatorstwie koptyjskim, w którym cerchietto wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane cerchietto stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia cerchietto barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy cerchietto rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim cerchietto zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478). W XVI w. dekoracja tego typu zanikła.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Perełkowanie

Grafika

Przypisy

  1. Goldsmith 1928, s. 88;
  2. Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 17/ il. 30-32;
  3. De Marinis 1960, II, s. 42;
  4. Lewicka-Kamińska 1974, s. 267;
  5. Federici, Houlis 1988, s. 63;
  6. Szirmai 1999, s. 247-248;
  7. Macchi F. i L. 2002, s. 78.

Autor: A.W.