Limozyjskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===Limozyjskie oprawy=== ==Zobacz też== Indeks alfabetyczny <br> ==Grafika== <gallery> Plik:Limozyjskie II.jpg | Oprawa limozyjska, BCzart., MNK, Kraków, f...")
 
Linia 1: Linia 1:
 
===Limozyjskie oprawy===
 
===Limozyjskie oprawy===
  
 +
(także: limuzyjskie oprawy)
  
 +
Potoczne określenie opraw, których górne okładziny z desek obito miedzianymi płytkami (blachami) o bogatej emaliowanej dekoracji, wykonanej w warsztatach słynnego ośrodka emalierskiego we francuskim Limoges. Produkcja takich dzieł rozwinęła się w opactwie St-Martial w XII-XIII w., skąd trafiały do licznych miast we Francji i całej Europie łacińskiej – w tym do Polski. Oprócz emaliowanych płytek na oprawy ksiąg wytwarzano tam rozmaite przedmioty liturgiczne, jak relikwiarze, krzyże i świeczniki. Typowa dekoracja l. o. składa się z dwóch stref: prostokątnego zwierciadła (znajdującego się w zagłębieniu deski) oraz ramy ornamentalnej (nierzadko z fazowanymi, wewnętrznymi strefami). W centrum zwierciadła ukazane są wizerunki bądź sceny religijne, najczęściej ''Maiestas Domini'' w mandorli oraz Ukrzyżowanie, wraz z postaciami aniołów lub symbolami ewangelistów; dookolne ornamenty mają geometryczny bądź floralny (wić roślinna) charakter. Kompozycje te odznaczają się intensywnymi barwami emalii żłobkowej na miedzianym podkładzie, które wzmacniane są złoceniami elementów tła i postaci. Efekt przestrzenny uzyskiwany był odlewanymi i cyzelowanymi sylwetkami postaci lub przynajmniej ich głowami (wyodrębniającymi się sponad płaskich, emaliowanych/złoconych szat). Często tło centralnego przedstawienia oraz ramy uszlachetniano kameryzowaniem. Drobniejsze elementy emaliowanych płytek (np. wizerunki ''Maiestas Domini''), pojedyncze płytki, jak również kompletne l. o. zachowały się stosunkowo licznie w zbiorach kościelnych i świeckich. Niewielka kolekcja trzech l. o. zamocowanych na deskach wtórnych kodeksów znajduje się w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie (jedna z nich ma pierwotną formę, dwie stanowią efekt przeróbek konserwatorsko-antykwarycznych z XIX w.).
  
  
Linia 7: Linia 9:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Emaliowana dekoracja]] <br>
 +
[[Jezus Chrystus]] <br>
 +
[[Kameryzowanie]] <br>
 +
[[Liturgicznych ksiąg oprawy]] <br>
 +
[[Mandorla]] <br>
 +
[[Wić roślinna]] <br>
 +
[[Złotnicze oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 19: Linia 28:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Przypis 1
+
# Komornicki 1925, nr kat. 2-5;
# Przypis 2
+
# Loubier 1926, s. 52-53;
 
+
# Jarosławiecka-Gąsiorowska, Wierzbicki 1952, tabl. 4-5;
 +
# Steenbock 1965, kat. 122-127;
 +
# Dulewicz 1986, s. 236.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 22:35, 27 wrz 2021

Limozyjskie oprawy

(także: limuzyjskie oprawy)

Potoczne określenie opraw, których górne okładziny z desek obito miedzianymi płytkami (blachami) o bogatej emaliowanej dekoracji, wykonanej w warsztatach słynnego ośrodka emalierskiego we francuskim Limoges. Produkcja takich dzieł rozwinęła się w opactwie St-Martial w XII-XIII w., skąd trafiały do licznych miast we Francji i całej Europie łacińskiej – w tym do Polski. Oprócz emaliowanych płytek na oprawy ksiąg wytwarzano tam rozmaite przedmioty liturgiczne, jak relikwiarze, krzyże i świeczniki. Typowa dekoracja l. o. składa się z dwóch stref: prostokątnego zwierciadła (znajdującego się w zagłębieniu deski) oraz ramy ornamentalnej (nierzadko z fazowanymi, wewnętrznymi strefami). W centrum zwierciadła ukazane są wizerunki bądź sceny religijne, najczęściej Maiestas Domini w mandorli oraz Ukrzyżowanie, wraz z postaciami aniołów lub symbolami ewangelistów; dookolne ornamenty mają geometryczny bądź floralny (wić roślinna) charakter. Kompozycje te odznaczają się intensywnymi barwami emalii żłobkowej na miedzianym podkładzie, które wzmacniane są złoceniami elementów tła i postaci. Efekt przestrzenny uzyskiwany był odlewanymi i cyzelowanymi sylwetkami postaci lub przynajmniej ich głowami (wyodrębniającymi się sponad płaskich, emaliowanych/złoconych szat). Często tło centralnego przedstawienia oraz ramy uszlachetniano kameryzowaniem. Drobniejsze elementy emaliowanych płytek (np. wizerunki Maiestas Domini), pojedyncze płytki, jak również kompletne l. o. zachowały się stosunkowo licznie w zbiorach kościelnych i świeckich. Niewielka kolekcja trzech l. o. zamocowanych na deskach wtórnych kodeksów znajduje się w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie (jedna z nich ma pierwotną formę, dwie stanowią efekt przeróbek konserwatorsko-antykwarycznych z XIX w.).


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Emaliowana dekoracja
Jezus Chrystus
Kameryzowanie
Liturgicznych ksiąg oprawy
Mandorla
Wić roślinna
Złotnicze oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Komornicki 1925, nr kat. 2-5;
  2. Loubier 1926, s. 52-53;
  3. Jarosławiecka-Gąsiorowska, Wierzbicki 1952, tabl. 4-5;
  4. Steenbock 1965, kat. 122-127;
  5. Dulewicz 1986, s. 236.

Autor: A.W.