Kurtynowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
(hiszp. „decoración de cortina”)
 
(hiszp. „decoración de cortina”)
  
Rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, szczególnie w latach 1812-1830, niekiedy naśladowanej w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii). Jej istotą jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z tą dekoracją uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza.
+
rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych, wywodzącej się z owalnych medalionów w formie zbliżonej do otwartego parasola (przez niektórych badaczy kojarzonej też z paterą), mieszącego w centrum mniejszy medalion z motywem figuralnym (np. etruski styl) lub floralnym. Istotą typowej k. d. jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach, wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Dekoracja ta zyskała szczególną popularność w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, w latach 1812-1830. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z k. d. uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza. Niekiedy była naśladowana w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 18: Linia 18:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#
+
# López Serrano 1978, s. 22-34;
 +
# Nixon 1978, kat. 79;
 +
# Mazal 1990, il. 264;
 +
# von Arnim 1992, kat. 148;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 99-100, 354;
 +
# Checa Cremades 2003, s. 374-379.   
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 22:29, 27 wrz 2021

Kurtynowa dekoracja

(hiszp. „decoración de cortina”)

rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych, wywodzącej się z owalnych medalionów w formie zbliżonej do otwartego parasola (przez niektórych badaczy kojarzonej też z paterą), mieszącego w centrum mniejszy medalion z motywem figuralnym (np. etruski styl) lub floralnym. Istotą typowej k. d. jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach, wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Dekoracja ta zyskała szczególną popularność w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, w latach 1812-1830. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z k. d. uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza. Niekiedy była naśladowana w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Empirowe oprawy
Klasycystyczne oprawy

Grafika

Przypisy

  1. López Serrano 1978, s. 22-34;
  2. Nixon 1978, kat. 79;
  3. Mazal 1990, il. 264;
  4. von Arnim 1992, kat. 148;
  5. Macchi F. i L. 2002, s. 99-100, 354;
  6. Checa Cremades 2003, s. 374-379.

Autor: A.W.