Kurtynowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Kurtynowa dekoracja)
Linia 2: Linia 2:
 
(hiszp. „decoración de cortina”)
 
(hiszp. „decoración de cortina”)
  
Rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, szczególnie w latach 1812-1830, niekiedy naśladowanej w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii). Jej istotą jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z tą dekoracją uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza.
+
rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych, wywodzącej się z owalnych medalionów w formie zbliżonej do otwartego parasola (przez niektórych badaczy kojarzonej też z paterą), mieszącego w centrum mniejszy medalion z motywem figuralnym (np. etruski styl) lub floralnym. Istotą typowej k. d. jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach, wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Dekoracja ta zyskała szczególną popularność w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, w latach 1812-1830. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z k. d. uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza. Niekiedy była naśladowana w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 22:28, 27 wrz 2021

Kurtynowa dekoracja

(hiszp. „decoración de cortina”)

rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych, wywodzącej się z owalnych medalionów w formie zbliżonej do otwartego parasola (przez niektórych badaczy kojarzonej też z paterą), mieszącego w centrum mniejszy medalion z motywem figuralnym (np. etruski styl) lub floralnym. Istotą typowej k. d. jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach, wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Dekoracja ta zyskała szczególną popularność w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, w latach 1812-1830. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z k. d. uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza. Niekiedy była naśladowana w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Empirowe oprawy
Klasycystyczne oprawy

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.