Bazy opraw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Bazy opraw)
(Bazy opraw)
Linia 25: Linia 25:
 
* [http://probok.alvin-portal.org/alvin/ University Library] Uppsala i Lund, Szwecja, PROBOK, 790 opraw, XV-XIX w., utworzona w 2012,  
 
* [http://probok.alvin-portal.org/alvin/ University Library] Uppsala i Lund, Szwecja, PROBOK, 790 opraw, XV-XIX w., utworzona w 2012,  
 
* [http://www2.kb.dk/elib/mss/treasures/bogbind/bogbind.htm Det Kongelige Bibliotek], Kopenhaga, Dania, DANSKE BOGBIND I DET KONGELIGE BIBLIOTEK, utworzona w 2003, 50 obiektów, XVI-XX w.;
 
* [http://www2.kb.dk/elib/mss/treasures/bogbind/bogbind.htm Det Kongelige Bibliotek], Kopenhaga, Dania, DANSKE BOGBIND I DET KONGELIGE BIBLIOTEK, utworzona w 2003, 50 obiektów, XVI-XX w.;
* [[National Library of Scotland|digital.nls.uk/bookbinding/]], Edinburgh, Wielka Brytania, SCOTTISH DECORATIVE BOOKBINDING, 80 opraw XVII - pocz. XIX w.;  
+
* [http://digital.nls.uk/bookbinding/ National Library of Scotland], Edinburgh, Wielka Brytania, SCOTTISH DECORATIVE BOOKBINDING, 80 opraw XVII - pocz. XIX w.;  
* [[Princeton University Library|http://libweb5.princeton.edu/visual_materials/hb/hb.html]], USA, HAND BOOKBINDINGS FROM SPECIAL COLLECTIONS, pozostałość po wystawie z 2004, ok. 200 obiektów;  
+
* [http://libweb5.princeton.edu/visual_materials/hb/hb.html Princeton University Library], USA, HAND BOOKBINDINGS FROM SPECIAL COLLECTIONS, pozostałość po wystawie z 2004, ok. 200 obiektów;  
* [[The University of Miami|http://scholar.library.miami.edu/bound/index.html]], USA, BOUND TO PLEASE: AN EXHIBITION OF FINE LEATHER BINDINGS, pozostałość po wystawie z 2010;  
+
* [http://scholar.library.miami.edu/bound/index.html The University of Miami], USA, BOUND TO PLEASE: AN EXHIBITION OF FINE LEATHER BINDINGS, pozostałość po wystawie z 2010;  
* [[University of Alabama, University of Wisconsin-Madison,|http://bindings.lib.ua.edu/index.html]], USA, PUBLISHERS BINDINGS ONLINE 1815-1930: THE ART OF BOOKS,  utworzona w 2003, ok. 6000 opraw;
+
* [http://bindings.lib.ua.edu/index.html University of Alabama, University of Wisconsin-Madison], USA, PUBLISHERS BINDINGS ONLINE 1815-1930: THE ART OF BOOKS,  utworzona w 2003, ok. 6000 opraw;
 
* [[Library of Columbia University|https://exhibitions.cul.columbia.edu/exhibits/show/bindings]], USA, JUDGING A BOOK BY ITS COVER: GOLD-STAMPED PUBLISHERS' BINDINGS OF THE 19TH CENTURY, pozostałość po wystawie z 1997-1998, 250 opraw;
 
* [[Library of Columbia University|https://exhibitions.cul.columbia.edu/exhibits/show/bindings]], USA, JUDGING A BOOK BY ITS COVER: GOLD-STAMPED PUBLISHERS' BINDINGS OF THE 19TH CENTURY, pozostałość po wystawie z 1997-1998, 250 opraw;
 
* [[The Library Company of Philadelpfia|https://digital.librarycompany.org/islandora/object/Islandora%3ACLTH1]], USA, DATABASE OF 19TH CENTURY CLOTH BINDINGS,  utworzona w 2012, ok. 3700 opraw;
 
* [[The Library Company of Philadelpfia|https://digital.librarycompany.org/islandora/object/Islandora%3ACLTH1]], USA, DATABASE OF 19TH CENTURY CLOTH BINDINGS,  utworzona w 2012, ok. 3700 opraw;

Wersja z 07:16, 20 wrz 2021

Bazy opraw

(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)


Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Obserwowalny jest niepewny los bytów cyfrowych: niektóre bazy utraciły programistyczne wsparcie i zostały uszczuplone o funkcjonalność i ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia) stając się samymi tylko dokumentami tekstowymi, inne znikły ze swych adresów sieciowych, albo zostały przeniesione na inne serwery, albo zupełnie zlikwidowane.

Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.

Największą, a zarazem najstarszą bazą jest baza opraw Biblioteki Brytyjskiej (Database of Bookbindings British Library). Korzystanie z niej umożliwia wyszukiwanie zaawansowane z długimi listami terminów do wyboru. Jednak za przemyślaną mechaniką i ilością rekordów nie nadąża jakość ilustracji ani opisów.

Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, baza Królewskiej Biblioteki Holandii przez Jana Storm van Leeuwen, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.

Bazy opraw

Zobacz też

Indeks alfabetyczny


Przypisy

  1. Pokorzyńska E., Kolekcje cyfrowe opraw zabytkowych, w: Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, red. K. Domańska, E. Głowacka, P. Marzec, Bydgoszcz 2016, s. 220-231.

Autor: E.P.