Bazy opraw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Bazy opraw)
(Bazy opraw)
Linia 19: Linia 19:
 
* [https://www.themorgan.org/collection/bookbindings The Morgan Library & Museum], Nowy Jork, USA, 150 opraw inkunabułów;  
 
* [https://www.themorgan.org/collection/bookbindings The Morgan Library & Museum], Nowy Jork, USA, 150 opraw inkunabułów;  
 
* [http://special.lib.gla.ac.uk/exhibns/bindings/ University of Glasgow], Wielka Brytania, BRITISH BOOKBINDINGS: 16TH - 19TH CENTURY, utworzona w 1999;  
 
* [http://special.lib.gla.ac.uk/exhibns/bindings/ University of Glasgow], Wielka Brytania, BRITISH BOOKBINDINGS: 16TH - 19TH CENTURY, utworzona w 1999;  
* [[Civica Biblioteca Angelo Mai|http://legacy.bibliotecamai.org/LegatureStoriche/default.asp]], Bergamo, Włochy, LEGATURE DI PREGIO, 320 opraw XV-XX w.]]
+
* [http://legacy.bibliotecamai.org/LegatureStoriche/default.asp Civica Biblioteca Angelo Mai], Bergamo, Włochy, LEGATURE DI PREGIO, 320 opraw XV-XX w.]]
* [[Biblioteca Nazionale Braidense|www.braidense.it/bookbinding/]], Mediolan, Włochy, 120 opraw XV-XVI w., pozostałość po wystawie z 2002;  
+
* [http://www.braidense.it/bookbinding/ Biblioteca Nazionale Braidense], Mediolan, Włochy, 120 opraw XV-XVI w., pozostałość po wystawie z 2002;  
 
* [[Koninklijke Bibliotheek|http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/collectieindex/boekbanden]], Haga, Holandia, 1000 obiektów, XII-XXI w.;  
 
* [[Koninklijke Bibliotheek|http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/collectieindex/boekbanden]], Haga, Holandia, 1000 obiektów, XII-XXI w.;  
 
* [[Kungliga Biblioteket|https://www.flickr.com/photos/25300312@N08/collections/72157624849157725]], Sztokholm, Szwecja, 50 obiektów, XIII-XX w.;  
 
* [[Kungliga Biblioteket|https://www.flickr.com/photos/25300312@N08/collections/72157624849157725]], Sztokholm, Szwecja, 50 obiektów, XIII-XX w.;  

Wersja z 07:09, 20 wrz 2021

Bazy opraw

(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)


Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Obserwowalny jest niepewny los bytów cyfrowych: niektóre bazy utraciły programistyczne wsparcie i zostały uszczuplone o funkcjonalność i ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia) stając się samymi tylko dokumentami tekstowymi, inne znikły ze swych adresów sieciowych, albo zostały przeniesione na inne serwery, albo zupełnie zlikwidowane.

Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.

Największą, a zarazem najstarszą bazą jest baza opraw Biblioteki Brytyjskiej (Database of Bookbindings British Library). Korzystanie z niej umożliwia wyszukiwanie zaawansowane z długimi listami terminów do wyboru. Jednak za przemyślaną mechaniką i ilością rekordów nie nadąża jakość ilustracji ani opisów.

Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, baza Królewskiej Biblioteki Holandii przez Jana Storm van Leeuwen, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.

Bazy opraw

Zobacz też

Indeks alfabetyczny


Przypisy

  1. Pokorzyńska E., Kolekcje cyfrowe opraw zabytkowych, w: Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, red. K. Domańska, E. Głowacka, P. Marzec, Bydgoszcz 2016, s. 220-231.

Autor: E.P.