Bazy opraw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Bazy opraw)
Linia 2: Linia 2:
 
(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)
 
(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)
  
Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Bazy opraw miewają niepewny żywot: niektóre zostały przeniesione na inne serwery, co utrudnia ich odnalezienie, inne zostały uszczuplone o ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia), inne zupełnie zniknęły ze stron internetowych.
+
Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Obserwowalny jest niepewny los bytów cyfrowych: niektóre bazy utraciły programistyczne wsparcie i zostały uszczuplone o funkcjonalność i ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia) stając się samymi tylko dokumentami tekstowymi, inne znikły ze swych adresów sieciowych, albo zostały przeniesione na inne serwery, albo zupełnie zlikwidowane.
  
 
Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.
 
Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.
Linia 10: Linia 10:
 
Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, baza Królewskiej Biblioteki Holandii przez Jana Storm van Leeuwen, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.
 
Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, baza Królewskiej Biblioteki Holandii przez Jana Storm van Leeuwen, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.
 
===Bazy opraw===
 
===Bazy opraw===
* The British Library, Londyn, Wielka Brytania, DATABASE OF BOOKBINDINGS, wiele tysięcy opraw XII-XXI w., utworzona w 1999, www.bl.uk/catalogues/bookbindings/
+
* [[The British Library|www.bl.uk/catalogues/bookbindings/]], Londyn, Wielka Brytania, DATABASE OF BOOKBINDINGS, utworzona w 1999,  zawiera wiele tysięcy opraw XII-XXI w.;
* Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paryż, Francja, RELIURES ESTAMPEES A FROID (12e - 18e siècles) 394 oprawy, utworzona w 2006, http://bsg-reliures.univ-paris1.fr
+
* [[Bibliothèque Sainte-Geneviève|http://bsg-reliures.univ-paris1.fr]], Paryż, Francja, RELIURES ESTAMPEES A FROID (12e - 18e siècles), utworzona w 2006, ok. 400 opraw;
* Bibliothèque Nationale de France, Paryż, Francja, RELIURES, 200 opraw artystycznych, XVI-XIX w., http://reliures.bnf.fr/
+
* [[Bibliothèque Nationale de France|http://reliures.bnf.fr/]], Paryż, Francja, RELIURES, 200 opraw artystycznych, XVI-XIX w.;
* Biblioteca Real, Madryt, Hiszpania, 1200 opraw XV-XXI w., encuadernacion.realbiblioteca.es  
+
* [[Biblioteca Real|encuadernacion.realbiblioteca.es ]], Madryt, Hiszpania, 1200 opraw XV-XXI w.;
* Koninklijke Bibliotheek, Haga, Holandia, 1000 obiektów, XII-XXI w., http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/collectieindex/boekbanden
+
* [[University of Oxford. Bodleian Library|http://bodley30.bodley.ox.ac.uk:8180/luna/servlet/ODLodl~29~29]], Wielka Brytania, LUNA, utworzona w 2009, 290 opraw;
* University Library Uppsala i Lund, Szwecja, PROBOK, 790 opraw, XV-XIX w., utworzona w 2012, http://probok.alvin-portal.org/alvin/
+
* [[Folger Shakespeare Library|http://luna.folger.edu/luna/servlet/BINDINGS~1~1]], Waszyngton, USA, utworzona w 2012, 3600 opraw XII-XXI w.;
* University of Oxford. Bodleian Library, Wielka Brytania, LUNA, 290 opraw, utworzona w 2009, http://bodley30.bodley.ox.ac.uk:8180/luna/servlet/ODLodl~29~29
+
* [[The Morgan Library & Museum|https://www.themorgan.org/collection/bookbindings]], Nowy Jork, USA, 150 opraw inkunabułów;
* Folger Shakespeare Library, Waszyngton, USA, 3600 opraw XII-XXI w., utworzona w 2012, http://luna.folger.edu/luna/servlet/BINDINGS~1~1
+
* [[University of Glasgow|http://special.lib.gla.ac.uk/exhibns/bindings/]], Wielka Brytania, BRITISH BOOKBINDINGS: 16TH - 19TH CENTURY, utworzona w 1999;
* Civica Biblioteca Angelo Mai, Bergamo, Włochy, LEGATURE DI PREGIO, 320 opraw XV-XX w.,http://legacy.bibliotecamai.org/LegatureStoriche/default.asp
+
* [[Civica Biblioteca Angelo Mai|http://legacy.bibliotecamai.org/LegatureStoriche/default.asp]], Bergamo, Włochy, LEGATURE DI PREGIO, 320 opraw XV-XX w.]]
* University of Glasgow, Wielka Brytania, BRITISH BOOKBINDINGS: 16TH - 19TH CENTURY, utworzona w 1999, http://special.lib.gla.ac.uk/exhibns/bindings/
+
* [[Biblioteca Nazionale Braidense|www.braidense.it/bookbinding/]], Mediolan, Włochy, 120 opraw XV-XVI w., pozostałość po wystawie z 2002;
* Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan, Włochy, 120 opraw XV-XVI w., pozostałość po wystawie w 2002, www.braidense.it/bookbinding/
+
* [[Koninklijke Bibliotheek|http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/collectieindex/boekbanden]], Haga, Holandia, 1000 obiektów, XII-XXI w.;
* The Morgan Library & Museum, Nowy Jork, USA, 150 opraw inkunabułów, https://www.themorgan.org/collection/bookbindings
+
* [[Kungliga Biblioteket|https://www.flickr.com/photos/25300312@N08/collections/72157624849157725]], Sztokholm, Szwecja, 50 obiektów, XIII-XX w.;
* Det Kongelige Bibliotek, Kopenhaga, Dania, 50 obiektów, XVI-XX w., www2.kb.dk/elib/mss/treasures/bogbind/bogbind.htm
+
* [[University Library|http://probok.alvin-portal.org/alvin/]] Uppsala i Lund, Szwecja, PROBOK, 790 opraw, XV-XIX w., utworzona w 2012,
* Kungliga Biblioteket, Sztokholm, Szwecja, 50 obiektów, XIII-XX w., https://www.flickr.com/photos/25300312@N08/collections/72157624849157725
+
* [[Det Kongelige Bibliotek|www2.kb.dk/elib/mss/treasures/bogbind/bogbind.htm]], Kopenhaga, Dania, 50 obiektów, XVI-XX w.  
* Det Kongelige Bibliotek, Kopenhaga, Dania, DANSKE BOGBIND I DET KONGELIGE BIBLIOTEK, 53 oprawy, utworzona w 2003, http://wayback-01.kb.dk/wayback/20100902130418/http://www2.kb.dk/elib/bhs/bogbind/index.htm
+
* [[Det Kongelige Bibliotek|http://wayback-01.kb.dk/wayback/20100902130418/http://www2.kb.dk/elib/bhs/bogbind/index.htm]], Kopenhaga, Dania, DANSKE BOGBIND I DET KONGELIGE BIBLIOTEK, utworzona w 2003, 53 oprawy,;
* National Library of Scotland, Edinburgh, Wielka Brytania, SCOTTISH DECORATIVE BOOKBINDING, 80 opraw XVII - pocz. XIX w., digital.nls.uk/bookbinding/
+
* [[National Library of Scotland|digital.nls.uk/bookbinding/]], Edinburgh, Wielka Brytania, SCOTTISH DECORATIVE BOOKBINDING, 80 opraw XVII - pocz. XIX w.;
* Princeton University Library, USA, HAND BOOKBINDINGS FROM SPECIAL COLLECTIONS, 211 obiektów, pozostałość po wystawie w 2004, http://libweb5.princeton.edu/visual_materials/hb/hb.html
+
* [[Princeton University Library|http://libweb5.princeton.edu/visual_materials/hb/hb.html]], USA, HAND BOOKBINDINGS FROM SPECIAL COLLECTIONS, pozostałość po wystawie z 2004, ok. 200 obiektów;
* The University of Miami, USA, BOUND TO PLEASE: AN EXHIBITION OF FINE LEATHER BINDINGS, pozostałość po wystawie w 2010, http://scholar.library.miami.edu/bound/index.html
+
* [[The University of Miami|http://scholar.library.miami.edu/bound/index.html]], USA, BOUND TO PLEASE: AN EXHIBITION OF FINE LEATHER BINDINGS, pozostałość po wystawie z 2010;
* Wspólna platforma Radboud Universiteit Nijmegen i Universiteitsbibliotheek Tilburg University, Holandia, oraz Staatsbibliothek zu Berlin - Stiftung Preußischer Kulturbesitz i Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek, Niemcy, Einband-Wiki - Eine Plattform zur Einbandforschung, baza opraw wydawniczych założona w 2012, https://einbandforschung.gbv.de/Hauptseite
+
* [[University of Alabama, University of Wisconsin-Madison,|http://bindings.lib.ua.edu/index.html]], USA, PUBLISHERS BINDINGS ONLINE 1815-1930: THE ART OF BOOKS, utworzona w 2003, ok. 6000 opraw;
* University of Alabama, University of Wisconsin-Madison, USA, PUBLISHERS BINDINGS ONLINE 1815-1930: THE ART OF BOOKS, 5826 opraw, utworzona w 2003, http://bindings.lib.ua.edu/index.html
+
* [[Library of Columbia University|https://exhibitions.cul.columbia.edu/exhibits/show/bindings]], USA, JUDGING A BOOK BY ITS COVER: GOLD-STAMPED PUBLISHERS' BINDINGS OF THE 19TH CENTURY, pozostałość po wystawie z 1997-1998, 250 opraw;
* Library of Columbia University, Columbia, USA, JUDGING A BOOK BY ITS COVER: GOLD-STAMPED PUBLISHERS' BINDINGS OF THE 19TH CENTURY, 250 opraw, pozostałość po wystawie w 1997-1998, https://exhibitions.cul.columbia.edu/exhibits/show/bindings
+
* [[The Library Company of Philadelpfia|https://digital.librarycompany.org/islandora/object/Islandora%3ACLTH1]], USA, DATABASE OF 19TH CENTURY CLOTH BINDINGS, utworzona w 2012, ok. 3700 opraw;
* The Library Company of Philadelpfia, USA, DATABASE OF 19TH CENTURY CLOTH BINDINGS, 3743 oprawy, utworzona w 2012, https://digital.librarycompany.org/islandora/object/Islandora%3ACLTH1
+
* [[University of Toronto Libraries|armorial.library.utoronto.ca]], Kanada, Towarzystwo Bibliograficzne, Londyn, BRITISH ARMORIAL BINDINGS, utworzona w 2012, 3300 superekslibrisów herbowych.
 
+
* [[Einband-Wiki - Eine Plattform zur Einbandforschung|https://einbandforschung.gbv.de/Hauptseite]], wspólna platforma bibliotek niemieckich i holenderskich z bazami opraw wydawniczych Staatsbibliothek zu Berlin - Stiftung Preußischer Kulturbesitz, Universitätsbibliothek Freie Universität Berlin, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteitsbibliotheek Tilburg University, oraz  EINBANDDATENBANK, 18 000 przerysów ołówkowych tłoków introligatorskich XV-XVI w., utworzona w 2002;   
* Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Württembergische Landesbibliothek Stuttgart, Wittenberga, Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel, Bayerische Staatsbibliothek Monachium, Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt, Universitätsbibliothek Rostock, Niemcy, EINBANDDATENBANK, 18 000 przerysów ołówkowych tłoków introligatorskich XV-XVI w., utworzona w 2002, http://www.hist-einband.de/
+
* University of Toronto Libraries, Kanada, Towarzystwo Bibliograficzne, Londyn, BRITISH ARMORIAL BINDINGS, 3300 superekslibrisów herbowych, utworzona w 2012, armorial.library.utoronto.ca
+
 
+
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  

Wersja z 06:58, 20 wrz 2021

Bazy opraw

(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)

Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Obserwowalny jest niepewny los bytów cyfrowych: niektóre bazy utraciły programistyczne wsparcie i zostały uszczuplone o funkcjonalność i ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia) stając się samymi tylko dokumentami tekstowymi, inne znikły ze swych adresów sieciowych, albo zostały przeniesione na inne serwery, albo zupełnie zlikwidowane.

Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.

Największą, a zarazem najstarszą bazą jest baza opraw Biblioteki Brytyjskiej (Database of Bookbindings British Library). Korzystanie z niej umożliwia wyszukiwanie zaawansowane z długimi listami terminów do wyboru. Jednak za przemyślaną mechaniką i ilością rekordów nie nadąża jakość ilustracji ani opisów.

Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, baza Królewskiej Biblioteki Holandii przez Jana Storm van Leeuwen, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.

Bazy opraw

Zobacz też

Indeks alfabetyczny


Przypisy

  1. Pokorzyńska E., Kolekcje cyfrowe opraw zabytkowych, w: Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, red. K. Domańska, E. Głowacka, P. Marzec, Bydgoszcz 2016, s. 220-231.

Autor: E.P.