Bazy opraw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Bazy opraw)
(Bazy opraw)
Linia 2: Linia 2:
 
(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)
 
(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)
  
Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory.  
+
Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Bazy opraw miewają niepewny żywot: niektóre zostały przeniesione na inne serwery, co utrudnia ich odnalezienie, inne zostały uszczuplone o ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia), inne zupełnie zniknęły ze stron internetowych.
  
Bazy opraw miewają niepewny żywot: niektóre zostały przeniesione na inne serwery, co utrudnia ich odnalezienie, inne zostały uszczuplone o ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia), inne zupełnie zniknęły ze stron internetowych.
+
Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.
===Bazy opraw===
+
  
 
Największą, a zarazem najstarszą bazą jest baza opraw Biblioteki Brytyjskiej (Database of Bookbindings British Library). Korzystanie z niej umożliwia wyszukiwanie zaawansowane z długimi listami terminów do wyboru. Jednak za przemyślaną mechaniką i ilością rekordów nie nadąża jakość ilustracji ani opisów.
 
Największą, a zarazem najstarszą bazą jest baza opraw Biblioteki Brytyjskiej (Database of Bookbindings British Library). Korzystanie z niej umożliwia wyszukiwanie zaawansowane z długimi listami terminów do wyboru. Jednak za przemyślaną mechaniką i ilością rekordów nie nadąża jakość ilustracji ani opisów.
  
 
Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.
 
Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.
 
+
===Bazy opraw===
 
* The British Library, Londyn, Wielka Brytania, DATABASE OF BOOKBINDINGS, wiele tysięcy opraw XII-XXI w., utworzona w 1999, www.bl.uk/catalogues/bookbindings/  
 
* The British Library, Londyn, Wielka Brytania, DATABASE OF BOOKBINDINGS, wiele tysięcy opraw XII-XXI w., utworzona w 1999, www.bl.uk/catalogues/bookbindings/  
 
* Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paryż, Francja, BLIND-TOOLED BOOKBINDINGS (12TH-18TH CENTURIES) 394 oprawy, utworzona w 2006, http://bsg-reliures.univ-paris1.fr
 
* Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paryż, Francja, BLIND-TOOLED BOOKBINDINGS (12TH-18TH CENTURIES) 394 oprawy, utworzona w 2006, http://bsg-reliures.univ-paris1.fr
Linia 23: Linia 22:
 
* Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan, Włochy, 120 opraw XV-XVI w., pozostałość po wystawie w 2002, www.braidense.it/bookbinding/
 
* Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan, Włochy, 120 opraw XV-XVI w., pozostałość po wystawie w 2002, www.braidense.it/bookbinding/
 
* The Morgan Library & Museum, Nowy Jork, USA, 150 opraw inkunabułów, https://www.themorgan.org/collection/bookbindings
 
* The Morgan Library & Museum, Nowy Jork, USA, 150 opraw inkunabułów, https://www.themorgan.org/collection/bookbindings
 
 
* Det Kongelige Bibliotek, Kopenhaga, Dania,  50 obiektów, XVI-XX w., www2.kb.dk/elib/mss/treasures/bogbind/bogbind.htm
 
* Det Kongelige Bibliotek, Kopenhaga, Dania,  50 obiektów, XVI-XX w., www2.kb.dk/elib/mss/treasures/bogbind/bogbind.htm
 
* Kungliga Biblioteket, Sztokholm, Szwecja, 50 obiektów, XIII-XX w., https://www.flickr.com/photos/25300312@N08/collections/72157624849157725
 
* Kungliga Biblioteket, Sztokholm, Szwecja, 50 obiektów, XIII-XX w., https://www.flickr.com/photos/25300312@N08/collections/72157624849157725
 
* Princeton University Library, USA, HAND BOOKBINDINGS FROM SPECIAL COLLECTIONS, 211 obiektów, pozostałość po wystawie w 2004, http://libweb5.princeton.edu/visual_materials/hb/hb.html
 
* Princeton University Library, USA, HAND BOOKBINDINGS FROM SPECIAL COLLECTIONS, 211 obiektów, pozostałość po wystawie w 2004, http://libweb5.princeton.edu/visual_materials/hb/hb.html
 +
* The University of Miami, USA, BOUND TO PLEASE: AN EXHIBITION OF FINE LEATHER BINDINGS, pozostałość po wystawie w 2010, http://scholar.library.miami.edu/bound/index.html
 +
* Wspólna platforma Radboud Universiteit Nijmegen i Universiteitsbibliotheek Tilburg University, Holandia, oraz Staatsbibliothek zu Berlin - Stiftung Preußischer Kulturbesitz i Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek, Niemcy, Einband-Wiki - Eine Plattform zur Einbandforschung, baza opraw wydawniczych założona w 2012, https://einbandforschung.gbv.de/Hauptseite
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 23:33, 19 wrz 2021

Bazy opraw

(ang. bookbinding database, niem. Einbanddatenbank)

Źródłem dla badań oprawoznawczych, zapoczątkowanych w końcu XIX w. były same oprawy, opracowywane z autopsji, odrysy ołówkowe tłoczeń na okładkach, fotografie egzemplarzy, a wreszcie katalogi i wydawnictwa albumowe z reprodukcjami opraw. W dobie cyfrowej dołączyły do nich kolekcje cyfrowe, głównie bazy opraw, ale także biblioteki cyfrowe czy wirtualne wystawy i ich katalogi. Nie zostały dotychczas wypracowane żadne standardy oprogramowania ani budowy rekordu, twórcy tych kolekcji samodzielnie wypracowują sposoby prezentacji i opisu opraw. Z tego względu bazy są różnorodne, zarówno pod względem zawartości jak i sposobu eksponowania materiału. Większość baz prowadzona jest przez biblioteki, które prezentują w nich własne zbiory. Niektóre kolekcje powstały jako wirtualna wersja organizowanych niegdyś wystaw i w tej wersji pozostały w internecie. Bazy opraw miewają niepewny żywot: niektóre zostały przeniesione na inne serwery, co utrudnia ich odnalezienie, inne zostały uszczuplone o ilustracje (Biblioteca Ricardiana, The Bibliograpfical Society of America, Universitäts- und Stadtbibliothek, Kolonia), inne zupełnie zniknęły ze stron internetowych.

Bazy opraw mają różną zawartość: niektóre zawierają znaczną liczbę opraw ze zbiorów rodzimej biblioteki, włączane bez większych ograniczeń, inne są ograniczone do niewielkiej ilości obiektów, dobranych pod względem artystycznym lub historycznym. W wielu bazach dominują oprawy dawne, inne, przeciwnie, dedykowane są oprawom wydawniczym XIX-XX w.

Największą, a zarazem najstarszą bazą jest baza opraw Biblioteki Brytyjskiej (Database of Bookbindings British Library). Korzystanie z niej umożliwia wyszukiwanie zaawansowane z długimi listami terminów do wyboru. Jednak za przemyślaną mechaniką i ilością rekordów nie nadąża jakość ilustracji ani opisów.

Przeciwieństwo stanowią bazy, oparte na dorobku badawczym wielkich oprawoznawców, cechujące się eksperckimi opisami i poparte bibliografią. Należy do nich baza opraw Francuskiej Biblioteki Narodowej (reliures.bnf.fr) prezentująca ograniczoną liczbę wybranych cimeliów, szczegółowo opracowanych przez Jeana Toulet i zilustrowanych wieloma ujęciami. Baza opraw ślepotłoczonych XII-XVIII w. Biblioteki Sainte-Genevieve, została oparta na wieloletnich badaniach Denise Gida, baza Biblioteki Angelo Mai w Bergamo była prowadzona przez Federica Macchi, natomiast baza niemiecka zawiera przerysy ołówkowe zebrane przez Ilse Schunke, Paula Schwenke, Ernsta Kyrissa i innych niemieckich badaczy.

Bazy opraw

  • The British Library, Londyn, Wielka Brytania, DATABASE OF BOOKBINDINGS, wiele tysięcy opraw XII-XXI w., utworzona w 1999, www.bl.uk/catalogues/bookbindings/
  • Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paryż, Francja, BLIND-TOOLED BOOKBINDINGS (12TH-18TH CENTURIES) 394 oprawy, utworzona w 2006, http://bsg-reliures.univ-paris1.fr
  • Bibliothèque Nationale de France, Paryż, Francja, RELIURES, 200 opraw artystycznych, XVI-XIX w., http://reliures.bnf.fr/

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Pokorzyńska E., Kolekcje cyfrowe opraw zabytkowych, w: Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, red. K. Domańska, E. Głowacka, P. Marzec, Bydgoszcz 2016, s. 220-231.

Autor: E.P.