Grolierowskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
Linia 1: Linia 1:
 
===Grolierowskie oprawy===
 
===Grolierowskie oprawy===
  
 +
Określenie opraw wykonanych w różnych stylach dekoracji przez introligatorów włoskich i francuskich dla jednego z najwybitniejszych bibliofilów francuskich ery nowożytnej, Jeana Groliera (*1479 †1565). Jako wykształcony w Italii miłośnik antyku i humanizmu, wykorzystywał pozycję generalnego skarbnika ks. Mediolanu podczas okupacji francuskiej, by w latach 1509-1512 i 1515-1521 zgromadzić bogatą kolekcję drukarskich humaniorów. Dzieła te sprowadzał bezpośrednio z oficyn i księgarni włoskich (m.in. z Wenecji), a następnie oddawał do oprawy mediolańskim introligatorom. Po powrocie do Paryża, już jako jeden z najzamożniejszych urzędników królewskich, pomnażał humanistyczny księgozbiór, doprowadzając go do liczby ok. 3 tys. tomów (z czego do dziś zachowało się ok. 620 tomów; w Polsce 1 tom.: BUMK Toruń). Humanistyczną postawę manifestował zamawianiem dwóch lub więcej egzemplarzy każdego z dzieł, które chętnie pożyczał, zgodnie z dewizą ”IO. GROLIERI ET AMICORVM”, zapisywaną na kartach ksiąg oraz ukazywaną na oprawach. Korzystając wciąż z usług włoskich handlarzy, oddawał księgi introligatorom paryskim, reprezentującym różne orientacje stylowe. Zaowocowało to powstaniem opraw wpisujących się w najświeższe tendencje stylowe w zdobnictwie, przy jednoczesnym najwyższym poziomie wykonawstwa.
  
 +
Oprawy z okresu mediolańskiego (około 30 tomów) cechuje przejrzysta kompozycja dekoracji: w centrum okładzin medalion imitujący renesansową plakietę (Grolier był także kolekcjonerem dzieł tego rodzaju) oraz złocona ramka z arabeską bądź plecionką. Znana jest też oprawa z centralnym superekslibrisem herbowym bibliofila, ujętym od góry i dołu przez putta z rogami obfitości, w narożach zwierciadła arabeski narożne (''angolari'') zaś dookoła szeroka, kilkustrefowa rama ornamentalna. W okresie paryskim Grolier zlecał prace różnym, choć w większości anonimowym, introligatorom. Konsekwencją tego jest szereg hipotez atrybucyjnych, sformułowanych głównie w powojennym kilkudziesięcioleciu przez badaczy zachodnioeuropejskich (m.in. G. D. Hobson, H. Nixon, L.-M. Michon, I. Schunke, A. Hobson), z których część została później odrzucona (np. kwestia licznych prac „Introligatora Wstęg [geometrycznych]”, określanego też jako „Warsztat z koniczyną”, którego identyfikowano z Claude de Picques’em, a obecnie z Jeanem Picardem). Pomimo nierozstrzygnięcia problemu autorstwa g. o. z tego okresu, daje się wyodrębnić wśród nich kilka grup stylowych, pokrywających się z paroma paryskimi introligatorami, w niektórych przypadkach działającymi równolegle. Do najwcześniejszych zleceniobiorców Groliera zalicza się Introligatora Lilii (Fleur-de-Lis Binder), którego niewielkie oprawy cechują się relatywnie prostą dekoracją opartą na przenikaniu się form floralnych i geometrycznych wzbogaconych napisami. Najliczniejsze dzieła łączy się z Jeanem Picardem, będącym nie tylko introligatorem, ale i pośrednikiem między Grolierem a weneckim księgarzem Gianfrancesco Torresano. Stworzył on szeroki wachlarz projektów o orientalnych, lecz silnie przetworzonych, źródłach: zgeometryzowane plecionki oraz wstęgi (taśmy), niekiedy o skomplikowanej formie, występują z ornamentami floralnymi oraz napisami widniejącymi w centrum okładzin. U dołu każdej z górnych okładzin wyciskał z tłoków złoconą dewizę bibliofila. Z jego pracownią wiąże się też architektoniczne oprawy o bogatej dekoracji. Na lata 1547-1553 przypadała współpraca Groliera z Introligatorem Łuku Kupidyna (Cupid’s Cow Binder), tworzącego oprawy m.in. o bogatej, maureskowej dekoracji z użyciem mozaiki (mozaikowe oprawy). Prawdopodobnie od 1552 do 1553 r. pracował dla bibliofila introligator króla Henryka II – Gommar Estienne; jego dzieła odznaczają się bogatą kartuszową dekoracją, obejmującą całe okładziny, zaś w sferze struktury woluminów – płaskimi grzbietami bez zaakcentowanych garbów zwięzów. Oprawy z ostatnich lat życia Groliera reprezentują różne style dekoracji, od wyraźnie italianizującego, przez orientalizujący (w typie ''centre and corners''), po ''à la fanfare'' (egzemplarz oprawy w tym stylu uważa się za ostatnią – wykonaną między 1558 a 1565 r. na zlecenie lub jako podarunek dla bibliofila).
  
 
+
Działalność kolekcjonerska Groliera, w tym oprawy zamawiane przez niego, wywarły wpływ na środowisko francuskich bibliofilów 2 poł. XVI i pocz. XVII w. (np. Thomas Mahieu oznaczający swe księgi dewizą „TH. MAIOLI ET AMICORVM”, Jacques-Auguste de Thou). Jako wytwory wiodących pracowni introligatorskich Paryża miały też swój udział w rozprzestrzenianiu się w Europie charakterystycznych rozwiązań formalnych w dekoracji opraw (→aldyńsko-grolierowskie oprawy). Były też chętnie naśladowane w zdobnictwie historyzujących opraw XIX-XX w.   
 
+
  
  
Linia 10: Linia 11:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Architektoniczne oprawy]] <br>
 +
[[Centre and corners]] <br>
 +
[[à la fanfare oprawy]] <br>
 +
[[Historyzujące oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 18: Linia 23:
  
  
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii, Paryż, ok. 1538-40, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii, Paryż, ok. 1538-40, fot. wg www.reliures.bnf.fr
  
  
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z kolekcji Jeana Groliera, Jean Picard, paryż, prawdop. lata 40. XVI w., BUMK, fot. P. Kurek.jpg | Oprawa z księgozbioru Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, prawdopodobnie lata 40. XVI w., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z dekoracją architektoniczą wyk. dla Jeana Groliera, Paryż, prawd. Claude de Picques, lata 20. XVI w., fot. wg BL 1965.jpg | Oprawa z dekoracją architektoniczą, wykonana dla Jeana Groliera, Paryż, prawd. Jean Picard, fot. wg Nixon 1965
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Paryż, Jean Picard, lata 40. XVI w., fot. wg Nixon 1965.jpg | Oprawa wykonana dla Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, lata 40. XVI w., fot. wg: Nixon 1965
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Gommar Estienne, Paryż, ok. 1550-1555, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Gommar Estienne, Paryż, ok. 1550-1555, fot. wg www.reliures.bnf.fr
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Introligator Łuku Kupidyna, Paryż, ok. 1554-55, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Introligator Łuku Kupidyna, Paryż, ok. 1554-55, fot. wg www.reliures.bnf.fr
  
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z kolekcji Jeana Groliera, Jean Picard, paryż, prawdop. lata 40. XVI w., BUMK, fot. P. Kurek.jpg | Oprawa z księgozbioru Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, prawdopodobnie lata 40. XVI w., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
+
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, prawd. Gommar Estienne, Paryż, fot. wg BL 1965.jpg | Oprawa dla Jeana Groliera, prawdopodobnie Gommar Estienne, Paryż, fot. wg: Nixon 1965
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie orientalizującym dla Jeana Groliera, introligator paryski, ok. 1559-1565, fot. wg. www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie orientalizującym dla Jeana Groliera, introligator paryski, ok. 1559-1565, fot. wg. www.reliures.bnf.fr
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa a la fanfare dla Jeana Groliera, Paryż, między 1558 a 1565, ONB, Wiedeń, fot. wg Mazal 1990.jpg | Oprawa ''à la fanfare'' dla Jeana Groliera, Paryż, między 1558 a 1565, ONB, Wiedeń, fot. wg Mazal 1990
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 27: Linia 40:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#  
+
# Hobson 1926;
 +
# Loubier 1926, s. 155-169;
 +
# Colombo 1952, s. 85-92;
 +
# Unterkircher 1959, s. …;
 +
# Nixon 1965;
 +
# Goldschmidt 1967, t. 1, s. 99-105;
 +
# EWOK 1971, szp. 836-838;
 +
# Devaux 1977, s. 55-65;
 +
# Mazal 1990, kat. 111-121;
 +
# von Arnim 1992, kat. 36-40, 189;
 +
# Hobson 1999;
 +
# Tondel 1993, s. 319-323;
 +
# Devauchelle 1995, s. 50-56;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 216-218;
 +
# Foot 2010, kat. 22-24, 245-246;
 +
# Le Bars 2012
 +
# de Conihout 2013;
 +
# Strutyńska 2015, s. 437-440.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 21:12, 16 wrz 2021

Grolierowskie oprawy

Określenie opraw wykonanych w różnych stylach dekoracji przez introligatorów włoskich i francuskich dla jednego z najwybitniejszych bibliofilów francuskich ery nowożytnej, Jeana Groliera (*1479 †1565). Jako wykształcony w Italii miłośnik antyku i humanizmu, wykorzystywał pozycję generalnego skarbnika ks. Mediolanu podczas okupacji francuskiej, by w latach 1509-1512 i 1515-1521 zgromadzić bogatą kolekcję drukarskich humaniorów. Dzieła te sprowadzał bezpośrednio z oficyn i księgarni włoskich (m.in. z Wenecji), a następnie oddawał do oprawy mediolańskim introligatorom. Po powrocie do Paryża, już jako jeden z najzamożniejszych urzędników królewskich, pomnażał humanistyczny księgozbiór, doprowadzając go do liczby ok. 3 tys. tomów (z czego do dziś zachowało się ok. 620 tomów; w Polsce 1 tom.: BUMK Toruń). Humanistyczną postawę manifestował zamawianiem dwóch lub więcej egzemplarzy każdego z dzieł, które chętnie pożyczał, zgodnie z dewizą ”IO. GROLIERI ET AMICORVM”, zapisywaną na kartach ksiąg oraz ukazywaną na oprawach. Korzystając wciąż z usług włoskich handlarzy, oddawał księgi introligatorom paryskim, reprezentującym różne orientacje stylowe. Zaowocowało to powstaniem opraw wpisujących się w najświeższe tendencje stylowe w zdobnictwie, przy jednoczesnym najwyższym poziomie wykonawstwa.

Oprawy z okresu mediolańskiego (około 30 tomów) cechuje przejrzysta kompozycja dekoracji: w centrum okładzin medalion imitujący renesansową plakietę (Grolier był także kolekcjonerem dzieł tego rodzaju) oraz złocona ramka z arabeską bądź plecionką. Znana jest też oprawa z centralnym superekslibrisem herbowym bibliofila, ujętym od góry i dołu przez putta z rogami obfitości, w narożach zwierciadła arabeski narożne (angolari) zaś dookoła szeroka, kilkustrefowa rama ornamentalna. W okresie paryskim Grolier zlecał prace różnym, choć w większości anonimowym, introligatorom. Konsekwencją tego jest szereg hipotez atrybucyjnych, sformułowanych głównie w powojennym kilkudziesięcioleciu przez badaczy zachodnioeuropejskich (m.in. G. D. Hobson, H. Nixon, L.-M. Michon, I. Schunke, A. Hobson), z których część została później odrzucona (np. kwestia licznych prac „Introligatora Wstęg [geometrycznych]”, określanego też jako „Warsztat z koniczyną”, którego identyfikowano z Claude de Picques’em, a obecnie z Jeanem Picardem). Pomimo nierozstrzygnięcia problemu autorstwa g. o. z tego okresu, daje się wyodrębnić wśród nich kilka grup stylowych, pokrywających się z paroma paryskimi introligatorami, w niektórych przypadkach działającymi równolegle. Do najwcześniejszych zleceniobiorców Groliera zalicza się Introligatora Lilii (Fleur-de-Lis Binder), którego niewielkie oprawy cechują się relatywnie prostą dekoracją opartą na przenikaniu się form floralnych i geometrycznych wzbogaconych napisami. Najliczniejsze dzieła łączy się z Jeanem Picardem, będącym nie tylko introligatorem, ale i pośrednikiem między Grolierem a weneckim księgarzem Gianfrancesco Torresano. Stworzył on szeroki wachlarz projektów o orientalnych, lecz silnie przetworzonych, źródłach: zgeometryzowane plecionki oraz wstęgi (taśmy), niekiedy o skomplikowanej formie, występują z ornamentami floralnymi oraz napisami widniejącymi w centrum okładzin. U dołu każdej z górnych okładzin wyciskał z tłoków złoconą dewizę bibliofila. Z jego pracownią wiąże się też architektoniczne oprawy o bogatej dekoracji. Na lata 1547-1553 przypadała współpraca Groliera z Introligatorem Łuku Kupidyna (Cupid’s Cow Binder), tworzącego oprawy m.in. o bogatej, maureskowej dekoracji z użyciem mozaiki (mozaikowe oprawy). Prawdopodobnie od 1552 do 1553 r. pracował dla bibliofila introligator króla Henryka II – Gommar Estienne; jego dzieła odznaczają się bogatą kartuszową dekoracją, obejmującą całe okładziny, zaś w sferze struktury woluminów – płaskimi grzbietami bez zaakcentowanych garbów zwięzów. Oprawy z ostatnich lat życia Groliera reprezentują różne style dekoracji, od wyraźnie italianizującego, przez orientalizujący (w typie centre and corners), po à la fanfare (egzemplarz oprawy w tym stylu uważa się za ostatnią – wykonaną między 1558 a 1565 r. na zlecenie lub jako podarunek dla bibliofila).

Działalność kolekcjonerska Groliera, w tym oprawy zamawiane przez niego, wywarły wpływ na środowisko francuskich bibliofilów 2 poł. XVI i pocz. XVII w. (np. Thomas Mahieu oznaczający swe księgi dewizą „TH. MAIOLI ET AMICORVM”, Jacques-Auguste de Thou). Jako wytwory wiodących pracowni introligatorskich Paryża miały też swój udział w rozprzestrzenianiu się w Europie charakterystycznych rozwiązań formalnych w dekoracji opraw (→aldyńsko-grolierowskie oprawy). Były też chętnie naśladowane w zdobnictwie historyzujących opraw XIX-XX w.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Architektoniczne oprawy
Centre and corners
à la fanfare oprawy
Historyzujące oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Hobson 1926;
  2. Loubier 1926, s. 155-169;
  3. Colombo 1952, s. 85-92;
  4. Unterkircher 1959, s. …;
  5. Nixon 1965;
  6. Goldschmidt 1967, t. 1, s. 99-105;
  7. EWOK 1971, szp. 836-838;
  8. Devaux 1977, s. 55-65;
  9. Mazal 1990, kat. 111-121;
  10. von Arnim 1992, kat. 36-40, 189;
  11. Hobson 1999;
  12. Tondel 1993, s. 319-323;
  13. Devauchelle 1995, s. 50-56;
  14. Macchi F. i L. 2002, s. 216-218;
  15. Foot 2010, kat. 22-24, 245-246;
  16. Le Bars 2012
  17. de Conihout 2013;
  18. Strutyńska 2015, s. 437-440.

Autor: A.W.