Amor vacui: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 7: Linia 7:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[À la Duseuil oprawy]] <br>
 +
[[Jansenistyczne oprawy]] <br>
 
[[Klasycystyczne oprawy ]] <br>
 
[[Klasycystyczne oprawy ]] <br>
 
[[Romantyczne oprawy ]] <br>
 
[[Romantyczne oprawy ]] <br>
Linia 13: Linia 15:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
Plik:Amor vacui.jpg | Przykład amor vacui w dekoracji okładziny oprawy z 1 poł. XVIII w., repr. wg: Wittock 2009, nr kat. 29
 
+
Plik:Amor vacui 2.jpg | Przykład amor vacui w dekoracji okładziny oprawy Bonawentury Lenarta (przed 1932), repr. wg: Witkiewicz 1932, tabl. V
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Aktualna wersja na dzień 10:29, 30 sie 2021

Amor vacui

(z łac. „umiłowanie pustki”)

Pojęcie typowe dla sztuk zdobniczych, niekiedy używane w kontekście dekoracji introligatorskiej; oznacza tendencję do operowania obszernymi powierzchniami pozbawionymi ornamentów. Wyłączywszy oprawy typowo użytkowe i wyzbyte dekoracji, postawa ta obecna była już w introligatorstwie średniowiecznym; najczęściej jednak wynikała z ograniczania kosztów pracy introligatora lub braku narzędzi zdobniczych. Jako zamierzony zabieg dekoracyjny a. v. pojawiło się w introligatorstwie XVI w. (okładziny obwiedzione liniami, z obszernym, pustym zwierciadłem), a przede wszystkim barokowym XVII-XVIII w., w którym profuzję (bogactwo? obfitość?) zdobień grzbietu często kontrastowano z dekoracyjną pustką okładzin. Skłonność do zestawiania bogatych, ornamentalnych ram i dużego, pustego zwierciadła cechowała też oprawy klasycystyczne i romantyczne. Od tego czasu jest nieprzerwanie obecna zarówno w oprawach rzemieślniczych jak i produkowanych przemysłowo; w skrajnych przypadkach objawia się całkowitą rezygnacją z dekoracji, a nawet napisów, na okładzinach i grzbiecie.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
À la Duseuil oprawy
Jansenistyczne oprawy
Klasycystyczne oprawy
Romantyczne oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Kozakiewicz 1996, s. 13.

Autor: A.W.