Amor vacui: Różnice pomiędzy wersjami
(→Amor vacui) |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==''Amor vacui''== | ==''Amor vacui''== | ||
− | (z łac. „umiłowanie pustki”) | + | (z łac. „umiłowanie pustki”) |
− | - | + | Pojęcie typowe dla sztuk zdobniczych, niekiedy używane w kontekście dekoracji introligatorskiej; oznacza tendencję do operowania obszernymi powierzchniami pozbawionymi ornamentów. Wyłączywszy oprawy typowo użytkowe i wyzbyte dekoracji, postawa ta obecna była już w introligatorstwie średniowiecznym; najczęściej jednak wynikała z ograniczania kosztów pracy introligatora lub braku narzędzi zdobniczych. Jako zamierzony zabieg dekoracyjny a. v. pojawiło się w introligatorstwie XVI w. (okładziny obwiedzione liniami, z obszernym, pustym zwierciadłem), a przede wszystkim barokowym XVII-XVIII w., w którym profuzję (bogactwo? obfitość?) zdobień grzbietu często kontrastowano z dekoracyjną pustką okładzin. Skłonność do zestawiania bogatych, ornamentalnych ram i dużego, pustego zwierciadła cechowała też oprawy klasycystyczne i romantyczne. Od tego czasu jest nieprzerwanie obecna zarówno w oprawach rzemieślniczych jak i produkowanych przemysłowo; w skrajnych przypadkach objawia się całkowitą rezygnacją z dekoracji, a nawet napisów, na okładzinach i grzbiecie. |
− | + | ||
− | + | ==Zobacz też== | |
− | + | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[À la Duseuil oprawy]] <br> | ||
+ | [[Jansenistyczne oprawy]] <br> | ||
+ | [[Klasycystyczne oprawy ]] <br> | ||
+ | [[Romantyczne oprawy ]] <br> | ||
+ | ==Grafika== | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Amor vacui.jpg | Przykład amor vacui w dekoracji okładziny oprawy z 1 poł. XVIII w., repr. wg: Wittock 2009, nr kat. 29 | ||
+ | Plik:Amor vacui 2.jpg | Przykład amor vacui w dekoracji okładziny oprawy Bonawentury Lenarta (przed 1932), repr. wg: Witkiewicz 1932, tabl. V | ||
+ | </gallery> | ||
− | + | ==Przypisy== | |
− | + | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 13. | ||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 10:29, 30 sie 2021
Spis treści
Amor vacui
(z łac. „umiłowanie pustki”)
Pojęcie typowe dla sztuk zdobniczych, niekiedy używane w kontekście dekoracji introligatorskiej; oznacza tendencję do operowania obszernymi powierzchniami pozbawionymi ornamentów. Wyłączywszy oprawy typowo użytkowe i wyzbyte dekoracji, postawa ta obecna była już w introligatorstwie średniowiecznym; najczęściej jednak wynikała z ograniczania kosztów pracy introligatora lub braku narzędzi zdobniczych. Jako zamierzony zabieg dekoracyjny a. v. pojawiło się w introligatorstwie XVI w. (okładziny obwiedzione liniami, z obszernym, pustym zwierciadłem), a przede wszystkim barokowym XVII-XVIII w., w którym profuzję (bogactwo? obfitość?) zdobień grzbietu często kontrastowano z dekoracyjną pustką okładzin. Skłonność do zestawiania bogatych, ornamentalnych ram i dużego, pustego zwierciadła cechowała też oprawy klasycystyczne i romantyczne. Od tego czasu jest nieprzerwanie obecna zarówno w oprawach rzemieślniczych jak i produkowanych przemysłowo; w skrajnych przypadkach objawia się całkowitą rezygnacją z dekoracji, a nawet napisów, na okładzinach i grzbiecie.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
À la Duseuil oprawy
Jansenistyczne oprawy
Klasycystyczne oprawy
Romantyczne oprawy
Grafika
Przypisy
- Kozakiewicz 1996, s. 13.
Autor: A.W.