Identyfikacja oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Identyfikacja oprawy)
Linia 1: Linia 1:
 
==Identyfikacja oprawy==
 
==Identyfikacja oprawy==
(fr. identification des reliures)
+
(atrybucja) (fr. identification des reliures)
  
Fundamentalne wyzwanie stojące przed tegumentologami i bibliotekarzami w praktyce badawczej i inwentaryzatorskiej (zob.opis oprawy). Obejmuje w pierwszej kolejności i. materiałów oraz technik użytych do wykonania i dekoracji oprawy. Równie istotne jest możliwie precyzyjne określenie czasu i miejsca powstania dzieła (kraj, ośrodek miejski bądź pozamiejski – głównie klasztorny) oraz atrybucja czyli ustalenie wykonawcy/producenta dzieła, rozumianego jako introligator lub wytwórnia. Trafna i. o. wymaga interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia praktycznego w analizie oryginalnych artefaktów. Pierwsza z nich obejmuje głównie nauki humanistyczne, jak historia polityczna i gospodarza, nauki pomocnicze historii (paleo- i neografia, heraldyka, genealogia) oraz szeroko rozumiana bibliologia (bibliotekoznawstwo, kodykologia, dzieje drukarstwa, papiernictwa). Ogromną rolę odgrywa też wiedza historyczno- artystyczna (zwłaszcza z zakresu ewolucji stylów, ikonografii świeckiej i religijnej, ornamentyki oraz materiałów i technik zdobniczych w różnych dziedzinach rzemiosła artystycznego), jak również specyficzny zakres wiedzy konserwatorskiej (np. materiałoznawstwo). Sprawne dokonywanie i. o., tak w wymiarze indywidualnym, jak i całego środowiska naukowo-bibliotekarskiego, stanowi punkt wyjścia dla odtworzenia historii introligatorstwa jako ważnej dziedziny rzemiosła artystycznego i dawnej produkcji przemysłowej.
+
Fundamentalne wyzwanie stojące przed tegumentologami i bibliotekarzami w praktyce badawczej i inwentaryzatorskiej (zob.opis oprawy). Obejmuje w pierwszej kolejności i. materiałów oraz technik użytych do wykonania i dekoracji oprawy. Równie istotne jest możliwie precyzyjne określenie czasu i miejsca powstania dzieła (kraj, ośrodek miejski bądź pozamiejski – głównie klasztorny) oraz atrybucja czyli ustalenie wykonawcy/producenta dzieła, rozumianego jako introligator lub wytwórnia. Trafna i. o. wymaga interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia praktycznego w analizie oryginalnych artefaktów. Pierwsza z nich obejmuje głównie nauki humanistyczne, jak historia polityczna i gospodarza, nauki pomocnicze historii (paleo- i neografia, heraldyka, genealogia) oraz szeroko rozumiana bibliologia (bibliotekoznawstwo, kodykologia, dzieje drukarstwa, papiernictwa). Ogromną rolę odgrywa też wiedza historyczno- artystyczna (zwłaszcza z zakresu ewolucji stylów, ikonografii świeckiej i religijnej, ornamentyki oraz materiałów i technik zdobniczych w różnych dziedzinach rzemiosła artystycznego), jak również specyficzny zakres wiedzy konserwatorskiej (np. materiałoznawstwo). Sprawne dokonywanie i. o., tak w wymiarze indywidualnym, jak i całego środowiska naukowo-bibliotekarskiego, stanowi punkt wyjścia dla odtworzenia historii introligatorstwa jako ważnej dziedziny rzemiosła artystycznego i dawnej produkcji przemysłowej.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 19:18, 29 sie 2021

Identyfikacja oprawy

(atrybucja) (fr. identification des reliures)

Fundamentalne wyzwanie stojące przed tegumentologami i bibliotekarzami w praktyce badawczej i inwentaryzatorskiej (zob.opis oprawy). Obejmuje w pierwszej kolejności i. materiałów oraz technik użytych do wykonania i dekoracji oprawy. Równie istotne jest możliwie precyzyjne określenie czasu i miejsca powstania dzieła (kraj, ośrodek miejski bądź pozamiejski – głównie klasztorny) oraz atrybucja czyli ustalenie wykonawcy/producenta dzieła, rozumianego jako introligator lub wytwórnia. Trafna i. o. wymaga interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia praktycznego w analizie oryginalnych artefaktów. Pierwsza z nich obejmuje głównie nauki humanistyczne, jak historia polityczna i gospodarza, nauki pomocnicze historii (paleo- i neografia, heraldyka, genealogia) oraz szeroko rozumiana bibliologia (bibliotekoznawstwo, kodykologia, dzieje drukarstwa, papiernictwa). Ogromną rolę odgrywa też wiedza historyczno- artystyczna (zwłaszcza z zakresu ewolucji stylów, ikonografii świeckiej i religijnej, ornamentyki oraz materiałów i technik zdobniczych w różnych dziedzinach rzemiosła artystycznego), jak również specyficzny zakres wiedzy konserwatorskiej (np. materiałoznawstwo). Sprawne dokonywanie i. o., tak w wymiarze indywidualnym, jak i całego środowiska naukowo-bibliotekarskiego, stanowi punkt wyjścia dla odtworzenia historii introligatorstwa jako ważnej dziedziny rzemiosła artystycznego i dawnej produkcji przemysłowej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Opis oprawy

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.